HOPP TIL INNHOLDET

HISTORIEN BAK PEUGEOT-LØVEN

7 minutters lesing
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her
Peugeot-løven er et velkjent symbol fra den franske bilindustrien. Den representerer Peugeot-merkets stolthet, styrke og kvalitet. Men hvor kommer emblemet fra, og hvordan har det utviklet seg over tid? 
Mot slutten av 1840-tallet ønsket Emile Peugeot å lage en egen logo for Peugeot. På den tiden var det mange som ikke kunne verken lese eller skrive, og en logo ville gjøre det enklere å gjenkjenne merket. Derfor spurte han gullsmeden Justin Blazer fra Montbéliard i Frankrike om han kunne lage et emblem. Gullsmeden hentet inspirasjon fra det som var Peugeots mest populære produkt på den tiden, nemlig sagen. Sagens hurtighet, fleksibilitet og skarpe tenner ble omsatt i løven som kjennetegner merket den dag i dag. Pilen som løven går på, symboliserer sagens hurtige bevegelser. 
Logoen med løven som går på pilen, ble tatt i bruk i 1850, og den ble gravert på sagene fra Peugeot. Den ble registrert hos Conservatoire des Arts et Métiers, og i 1858 ble den det offisielle kjennetegnet for Peugeot.
Logoen med løven som går på pilen, ble tatt i bruk i 1850, og den ble gravert på sagene fra Peugeot. Den ble registrert hos Conservatoire des Arts et Métiers, og i 1858 ble den det offisielle kjennetegnet for Peugeot.
Fra rundt 1907 prydet Peugeot-løven bilene som ble produsert av Peugeot-brødrenes sønner. Bilene av merket Lion-Peugeot hadde løvelogoen på grillen.
Fra rundt 1907 prydet Peugeot-løven bilene som ble produsert av Peugeot-brødrenes sønner. Bilene av merket Lion-Peugeot hadde løvelogoen på grillen.

Peugeot-løvens utvikling gjennom årene 

På 1920-tallet, var Peugeot-løven festet på toppen av grillen. To designere utformet hvert sitt radiatorlokk som var prydet med en løvefigur.    
Lokk designet av Marx. Her poserer løven majestetisk med en pote strukket ut fremover. Det representerer merkets eleganse.
Lokk designet av Marx. Her poserer løven majestetisk med en pote strukket ut fremover. Det representerer merkets eleganse.
Lokk tegnet av Baudichon. Løven vises i bevegelse, og den løper raskt med vind i manken. Den ble kalt «en 4e (vitesse)» og kan ses som et symbol på en tidsepoke med rivende utvikling og nye trender.
Lokk tegnet av Baudichon. Løven vises i bevegelse, og den løper raskt med vind i manken. Den ble kalt «en 4e (vitesse)» og kan ses som et symbol på en tidsepoke med rivende utvikling og nye trender.
Fra og med 01-generasjonen (Peugeot 201, 301, 401 og 601) ble løvehodet integrert i grillen. Løven var en elegant detalj på fronten til bilene fra Peugeot.
Visste du at ... 

... det diskuteres om løven er en hann eller en hunn? Noen mener at det er en hunnløve, som er rask og biter fra seg, i motsetning til hannløven som holder seg sammen med flokken han bestemmer over. 

 

Uansett er løven et symbol på de karismatiske egenskapene til bilene fra Peugeot. 

Fra og med 203 utviklet bilenes design seg. Den store, vertikale grillen forsvant, og løven fikk et nytt utseende. Bilene fikk løveemblem på panseret i stedet for i grillen.
Fra og med 203 utviklet bilenes design seg. Den store, vertikale grillen forsvant, og løven fikk et nytt utseende. Bilene fikk løveemblem på panseret i stedet for i grillen.
I oktober 1957 ble det forbudt å produsere biler med deler som stikker ut. Derfor valgte Peugeot, i likhet med alle andre bilmerker, å ha emblemet i grillen i stedet. Løven ble plassert i et våpenskjold som ligner på emblemet for Franche-Comté, som er regionen der merket Peugeot ble født. Den stående løven, som så dagens lys i 1948, erstattet løven som går på en pil.
I oktober 1957 ble det forbudt å produsere biler med deler som stikker ut. Derfor valgte Peugeot, i likhet med alle andre bilmerker, å ha emblemet i grillen i stedet. Løven ble plassert i et våpenskjold som ligner på emblemet for Franche-Comté, som er regionen der merket Peugeot ble født. Den stående løven, som så dagens lys i 1948, erstattet løven som går på en pil.
Merk at logoen på en brosjyre kan være annerledes enn emblemet på en bil. Innenfor et år kunne også løvelogoen variere fra modell til modell.

På 1960-tallet ble det også brukt en logo med bare et løvehode, forstørret og plassert på et skjold sammen med Peugeot-signaturen.

Løvemanken har fått ny form, og løven har halvåpen munn.

På 1960-tallet ble det også brukt en logo med bare et løvehode, forstørret og plassert på et skjold sammen med Peugeot-signaturen.

Løvemanken har fått ny form, og løven har halvåpen munn.

Fem år senere fikk løvehodet enklere og rettere linjer i stedet for de avrundede konturene. Skjoldet forsvant, men Peugeot-signaturen bestod.
Fem år senere fikk løvehodet enklere og rettere linjer i stedet for de avrundede konturene. Skjoldet forsvant, men Peugeot-signaturen bestod.
På starten av 1970-tallet ble logoen i grillen endret. Våpenskjoldet forsvant, og mot slutten av 1970-tallet ble fargen endret fra gull til en mer nedtonet sølvfarge.
På starten av 1970-tallet ble logoen i grillen endret. Våpenskjoldet forsvant, og mot slutten av 1970-tallet ble fargen endret fra gull til en mer nedtonet sølvfarge.
På starten av 1980-tallet, da den femte generasjonen ble lansert med modeller som 305 og 505, ble løven endret nok en gang. Den hadde samme form, men fikk et renere uttrykk med et enkelt, sølvfarget omriss mot en svart bakgrunn.
På starten av 1980-tallet, da den femte generasjonen ble lansert med modeller som 305 og 505, ble løven endret nok en gang. Den hadde samme form, men fikk et renere uttrykk med et enkelt, sølvfarget omriss mot en svart bakgrunn.
På midten av 1990-tallet utviklet løven i grillen seg enda en gang. Den ble sølvfarget over det hele og fikk en vertikal linje i midten. Den samme designen ble brukt frem til 2010 med bare mindre endringer.
På midten av 1990-tallet utviklet løven i grillen seg enda en gang. Den ble sølvfarget over det hele og fikk en vertikal linje i midten. Den samme designen ble brukt frem til 2010 med bare mindre endringer.
I 2010, i forbindelse med merkets tohundreårsjubileum, fikk løven en oppfriskning. Den ble strammere i formen og mer elegant med matte og blanke partier.
I 2010, i forbindelse med merkets tohundreårsjubileum, fikk løven en oppfriskning. Den ble strammere i formen og mer elegant med matte og blanke partier.
I dag er Peugeots løveemblem velkjent over hele verden og forbindes med merkets verdier: karisma, kvalitet og kjøreglede. Det er et symbol på merkets historie og tradisjoner og på selskapets arbeid for stadig forbedring og innovasjon.
I dag er Peugeots løveemblem velkjent over hele verden og forbindes med merkets verdier: karisma, kvalitet og kjøreglede. Det er et symbol på merkets historie og tradisjoner og på selskapets arbeid for stadig forbedring og innovasjon.
Se en video som viser utviklingen av Peugeots identitet
SE ALLE ARTIKLER