/image/55/1/308_r_hybrid.61551.jpg

At vi har greid å få til så god ytelse på en bil i C-segmentet, skyldes ene og alene vår lidenskap for utfordringer og et brennende ønske om åvære best. PEUGEOT 308 R HYbrid akselererer fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder

UTVIKLET AV PEUGEOT SPORT

PEUGEOT Sport har systematisk trukket veksler på sin tekniske ekspertise og sine suksesser fra racerbanen når de har skullet bestemme hvilke spesifikasjoner de ulike komponentene skal ha, og hvor de skal plasseres. Drivverket kombinerer tre kraftkilder, som hver kan drive bilen alene:
- en firesylindret THP 270 S&S bensinmotor på 1,6 l – som har høyere krafttetthet en noen annen motor av denne størrelsen
- en elektrisk motor med en effekt på 85 kW / 115 hk, koblet til den sekstrinns girkassen
- en elektrisk motor med de samme egenskapene på bakakselen

For å gi bilen uklanderlige dynamiske kjøreegenskaper har man flyttet tyngdepunktet og plassert det så lavt som mulig. Litiumionbatteriet er svært lite med tanke på kapasiteten (3 kWh) og sitter under setene, der man normalt finner bensintanken. Den 50 liter store bensintanken på sin side er plassert i bagasjerommet, over den bakre elektriske motoren og de to omformerne. I sin søken etter perfeksjon har ingeniørene fra PEUGEOT Sport fullstendig redesignet bunnen av drivstofftanken slik at den sitter helt inntil de tekniske komponentene. De få millimeterne det har å si for høyden på bilen, bidrar til bilens ytelse.

Takket være firehjulsdriften har PEUGEOT 308 R HYbrid svært gode kjøreegenskaper, særlig på vei ut av svinger. Bremsesystemet står ikke tilbake for resten av bilen, med 380 mm ventilerte bremseskiver og fire stempler foran, og 290 mm bremseskiver bak. Skivebremsene brukes imidlertid ikke hver gang det bremses; PEUGEOT Sport har nemlig utformet drivverket slik at det kan redusere hastigheten ved hjelp av de elektriske motorene i hele bilens hastighetsområde, fra 250 km/t. Dette systemet for regenerativ bremsing gjør ikke bare at bremseskivene og -klossene varer lenger, det er også en av de tre måtene batteriet lades på.