/image/88/6/foodtruck_header.61886.jpg

PEUGEOT presenterte 2. april sin tilnærming til konseptet foodtruck under en spesiell forhåndsvisning i messelokalet Le Carreau du Temple i Paris. Med sine mange nyskapende elementer gir denne rullende restauranten en helt ny matopplevelse.

Oppdag PEUGEOTS FOODTRUCK

HISTORIE

/image/88/7/famillepeugeot_usp1.61887.jpg

PEUGEOTs historie begynte for over to hundre år siden i Frankrike, et land som i dag er kjent både for sine kulinariske gleder og for sin bilindustri. At Frankrike er gode på både mat og biler, er ikke tilfeldig; på begge områdene står presisjon, kjemi og innovasjon sentralt. Så tidlig som i 1810 ble PEUGEOT-familiens kornmølle ombygd for produksjon av sagblader. Så gikk det slag i slag: Den første kaffekverna fra PEUGEOT ble solgt i 1840, og i 1874 lanserte selskapet sin pepperkvern – som ble solgt med livstidsgaranti. I 1882 gjorde PEUGEOTs første kjøretøy – en veltepetter – sin debut, og kort tid etter kom også selskapets første bil. Siden da har PEUGEOT sendt mer enn 65 millioner motorkjøretøyer ut på verdens veier.

I 2015 er PEUGEOT det eneste merket i verden som både produserer dekketøy og kjøretøyer – både biler, sykler og scootere.

Med to århundrer med ideer, oppfinnsomhet og dristig design bak seg har PEUGEOT nå kommet med sin versjon av konseptet foodtruck: PEUGEOTs unike rullende bistro, som ved å appellere til alle sansene får kundene til å strømme til.

BRANSJEERFARING

/image/88/8/foodtruck_savoir_industriel.61888.jpg

Siden selskapet ble grunnlagt, har PEUGEOT designet og produsert tusenvis av husholdningsartikler og kjøretøyer. Disse produktene er bevis på vår allsidige bransjekompetanse og vår evne til å forene form og funksjon. PEUGEOTs foodtruck føyer seg naturlig inn i denne tradisjonen: På veien ser bilen ut som en vanlig bil, men når den står parkert, blir den en helt unik foodtruck. Målet vårt er å appellere til alle sansene – synet, smakssansen, hørselen og berøringssansen – gjennom den unike kombinasjonen av modernitet og harmoni som bare Peugeot kan tilby.

VELLYKKET OPPSKRIFT

Som Cathal Loughnane, sjef for Peugeot Design Lab, sier: “Det er alltid sluttbrukeren vi har i tankene når vi arbeider. Når det gjelder PEUGEOTs foodtruck, ønsket vi å skape en komplett foodtruckopplevelse, ikke bare et kjøkken til kokken, men en restaurant og en kafé for kundene.  Det ble lagt stor vekt på å åpne kjøkkenet og la matlagingen skje så nær publikum som mulig. Overraskelsesmomentet var også viktig: Vi ville lage en kompakt bil som kunne gjøres om til et spiseområde formet som et amfiteater.”

PEUGEOTs foodtruck er kompakt og passer perfekt inn i et bymiljø. De korte overhengene foran og bak gjør bilen lettere å manøvrere, mens den lange akselavstanden gir stort lastevolum.

Vel framme åpner PEUGEOTs foodtruck seg og blir dobbelt så bred. Det anvendelige rommet som åpenbarer seg, kan lett tilpasses en rekke miljøer og arrangementer. Le Bistrot du Lion har områder for matlaging og inntak av mat og forfriskninger. Restauranten har også en DJ-bås, der man drar nytte av merkets nye digitale musikkplattform PEUGEOT MUSIC, som tilbyr nettradio og eksklusive spillelister (http://peugeotmusic.com).

PROFESJONELT UTSTYR

/image/89/4/foodtruck_usp4.61894.jpg

For å sørge for at PEUGEOTs foodtruck var helt funksjonell og i samsvar med alle regler og standarder for mathygiene, henvendte Peugeot Design Lab seg til den franske foodtruckspesialisten Euromag. De profesjonelle matlagingsfasilitetene er utformet slik at de skal kunne brukes av alle kokker og til allslags matlaging – fra produksjon av standard restaurantmat til utøvelse av “molekylær gastronomi”.

For at alle skal få mest mulig ut av opplevelsen, er PEUGEOTs foodtruck utstyrt med alt som trengs til å betjene 30 gjester inni selve restauranten, blant annet en gruppe ståbord under Umbrosa-parasoller. En ansvarlig holdning: Le Bistrot du Lion er utformet slik at alt avfall kan samles opp og gjenvinnes, og slik at man kan forlate området akkurat slik det var da man kom.

MED SVEN CHARTIER BAK GRYTENE

Peugeot har valgt den franske superkokken Sven Chartier, mannen bak Saturne og Clown Bar i Paris, som første kulinariske leietaker av Le Bistrot du Lion. Det er en ideell kombinasjon: merkets første mobile restaurant og en kokk som er opptatt av kortreist mat og økologisk landbruk.

Chartier kommer til å bruke PEUGEOTs spesialdesignede salt- og pepperkvernsett på sine kulinariske reiser. Settet, som har fått navnet Milan, er merkets nyeste hyllest til alliansen kokekunst–design. Milan-settet er det første masseproduserte salt- og pepperkvernsettet fra Peugeot Design Lab. Det vil i første omgang bare være å få kjøpt på den franske paviljongen ved Verdensutstillingen i Milano. Deretter vil det bli solgt av forhandlere av Peugeots øvrige salt- og pepperkverner.

Peugeot produserer 2,5 millioner kverner i året, og kvernene selges verden over. Deres presisjon og holdbarhet gjør at de har en høy stjerne hos kokker verden over.