/image/87/9/quartz_header1.61879.jpg

PEUGEOT har bygget videre på sin ledende stilling i crossovermarkedet siden 2009. Med konseptbilen Quartz har selskapet lansert en ny visjon for segmentet: en ny og enda mer uttrykksfull SUV med slagkraftigheten til merkets mer høytytende modeller.

EN SPORTSCROSSOVER

/image/88/0/quartz-usp1.61880.jpg

Den superatletiske crossoveren Peugeot Quartz fremstår som sporty, robust og kraftfull fra første øyeblikk. Bilen kombinerer et SUV-karosseri med en sedankupé og avslører med sin bredde på 2,06 m og sine 305 mm brede dekk at den er en bil med svært høy ytelse og et svært godt veigrep

.

Det er noe virkelig sportslig over både eksteriøret og kupeen. Begge deler preges av fremragende design og innovativ materialbruk: basalt, digitalt vevd tekstil og chinéskinn.

UTVENDIG DESIGN

Motoren er plassert under et langt panser med kjøleråpninger for bedret luftinntak. I profil preges bilen av lange linjer, som understreker de dynamiske egenskapene. Den originale arkitekturen med de helt spesielle dørene gjør at man greier seg uten den midtre dørstolpen. Et inntrekkbart trinn gir enkel tilgang til den luksuriøse kupeen.

De mange utsøkte detaljene forsterker inntrykket av effektivitet. Glasstaket glir over i to spoilere som ytterligere forsterker den aerodynamiske utformingen. Hver av spoilerne danner en linje i flukt med skillet mellom de to fargene på bilen, mellom en intens blå farge foran og en matt sort nyanse på bakskjermene (bilen har også røde og hvite elementer som lyser opp her og der). Quartz’ enorme 23-tommers hjul er også en overraskelse.< /p >

 

INNVENDIG DESIGN

Vulkansk basalt, blant annet i midtkonsollen, sørger for både styrke og lav vekt, og for første gang i verden brukes et tekstil fremstilt ved digital veving. Førersetet omhyller føreren, slik det passer seg i en bil av dette kaliberet, mens PEUGEOT i-Cockpit sørger for at føreren har alt innen rekkevidde.
Displayet er plassert slik at føreren ikke behøver å flytte blikket fra veien, og har en stor, konfigurerbar skjerm. På midten av displayet er det en 45 graders polykarbonatstripe for visning av tilleggsinformasjon og for ekstra dybde.

Den øvre delen av kupeen gir inntrykk av å være ett stykke, som de ulike funksjonene er meislet ut av. Hver av de fire passasjerene har et bøttesete og maksimalt med plass. En ny produksjonsprosess har gjort det mulig å avskaffe midtstolpen. For å skape en mer sportslig følelse er sidene og taket kledd med sort skinn, mens seteputene og -ryggene er kledd i gulbrunt skinn.

Quartz’ kupé er resolutt sporty, og i-Cockpit er utformet med tanke på kjøring.
Det kompakte rattet med sine innebygde betjeningselementer er lånt fra konkurransemodeller og er ytterst effektivt. Med den minste bevegelse kan føreren enkelt betjene indikatorene, endre kjøremodus og skifte gir.

SE FORESTILLINGEN

/image/88/5/quartz_performances_singlelarge.61885.jpg

Konseptbilen Quartz, med sine 4,5 meter, gir en enestående kjøreopplevelse. Høy ytelse, hurtige reaksjoner og intuitiv betjening er med på å gi en kjøreglede uten sidestykke. Quartz er et resultat av en ny tilnærming fra Peugeots side til eksklusive sportsmodeller.

Panseret huser en 1,6 l THP 270-motor utviklet av Peugeot Sport. Koblet til en sekstrinns automatgirkasse gir denne firesylindrede bensinmotoren et dreiemoment på 330 hk og en literytelse på nesten 170 hk/l, noe som gjør den til en av de beste i verden. Det oppladbare fullhybriddrivverket består av en forbrenningsmotor og to elektriske motorer og leverer en total effekt på 500 hk.

Det er tre kjøremoduser: ZEV-modus, en helelektrisk modus, der rekkevidden er på maksimalt 50 km; Road-modus, der bilen sparer batterikapasitet ved å bruke forbrenningsmotoren og den fremre elektriske motoren; og Race-modus, som henter kraft fra alle de tre motorene, fordeler dreiemomentet mellom hjulene etter hvor godt grep hvert av dem har, og forvandler bilen til en supersportslig SUV.

Kamera Patrick Curtet
Spilt inn i Gemasolar solvarmekraftverk, eid av Torresol Energy og utviklet av SENER
Produsert av Cream - William Blanc
© cream-paris.tv