/image/54/0/header.63540.jpg

EFFEKTIVITET

Noe av det PEUGEOT er mest opptatt av som bilprodusent, er å verne om miljøet. PEUGEOTs ingeniører og konstruktører har tatt utfordringen på strak arm og funnet en hel serie effektive løsninger for å redusere drivstofforbruket.

LAVESTE Co2 UTSLIPP I EUROPA

/image/56/0/laveste_co2_utslipp_i_europa.63560.jpg

Med ledende motorteknologi har Peugeot sørget for laveste Co2-utslipp i Europa. 104 g/km er på godt vei nedover til å nå EUs mål om 95 g/km innen 2020

PureTech-MOTORER

/image/56/1/1_2lpuretech_1408tech002bis.63561.jpg

PEUGEOT presenterer sin nye serie av 3-sylindrede PureTech-motorer. Alle er breddfulle av effektivitet og moderne teknologi.

Dette er nye, lettere og mer kompakte bensinmotorer, og med lavere vekt og mindre størrelse er de blitt mer energieffektive. Vi har også optimalisert drivstofforbruket og redusert friksjonen – to ytterligere nøkkelfaktorer bak de imponerende ytelsene.

PureTech-motorer gir deg unik kjøreglede selv ved lave turtall. Med et maksimalt dreiemoment på 230 Nm ved 1750 o/min på den sterkeste modellen tilbyr de det beste forholdet mellom lav fart og høy effekt på markedet i dag. Og når 95 % av dreiemomentet er tilgjengelig mellom 1500 og 3500 o/min, er ytelsene på topp hele veien.

Men selv om ytelsene er imponerende, er disse nye motorene også svært økonomiske, med en reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp med opp til 25 % sammenlignet med en 4-sylindret motor med samme effekt. Du sparer dermed rundt 1,5 l på 100 km uten at dette påvirker kjøregleden det minste grann. Og det var en PureTech-motor den nye Peugeot 308 hadde under panseret da den satte verdensrekord for hvor langt det er mulig å kjøre på én enkelt tank.

BlueHDi ENGINES

i

Etter å ha utviklet markedets mest effektive system med hensyn til reduksjon av skadelige utslipp befester PEUGEOT nå sin stilling som ledende på miljøeffektivitet.    

BlueHDi er navnet på selskapets Euro 6-dieselmotorer, som kombinerer spreke ytelser med minimale utslipp.    

BlueHDi-teknologien tilbyr en eksklusiv kombinasjon av oksidasjonskatalysator, SCR (selektiv katalytisk reduksjon) og FAP (partikkelfilter) med additiv, slik at motoren reduserer NOx-utslippene med inntil 90 %, reduserer CO2-utslippene ytterligere, senker drivstofforbruket og eliminerer 99,9 % av partiklene.    

BlueHDi-teknologien er allerede i fullt samsvar med Euro 6-standarden, som gjelder for nye biler fra september 2014 og for alle biler fra september 2015. Teknologien vil bli brukt på alle dieselmodeller fra PEUGEOT og tilbyr det best tilgjengelige potensialet med hensyn til fremtidige standarder for utslippsreduksjon.

EAT6-GIRKASSE

/image/56/3/eat6_1408tech001bis.63563.jpg
/image/56/4/308sw_1401pc066.63564.jpg

Den nye EAT6-girkassen, der EAT6 står for «Efficient Automatic Transmission 6», er en 6-trinns automatgirkasse som optimaliserer bilens drivstofforbruk og din kjøreglede.

Den ble konstruert for å oppnå en sterk reduksjon i CO2-utslipp samtidig som den skulle være svært enkel og praktisk i bruk.

Med Quickshift-teknologi blir bilturen svært behagelig, og girvekslingen er en av de raskeste på dagens marked.

Dette betyr at utslippsforskjellen mellom manuell og automat nå er nede i 5 g/km (ISO-monterte dekk), noe som setter EAT6 i en svært gunstig posisjon med hensyn til både kjøreglede og drivstofforbruk.

STOP & START

e-HDi-teknologien som brukes i vår nyeste generasjon bensinmotorer, er også kjent som Stop & Start-systemeti

Denne funksjonen er perfekt for bykjøring, idet motoren stopper automatisk når bilen står stille, for eksempel på rødt lys eller ved et stoppskilt. Når du så er klar til å kjøre videre, starter motoren forsiktig og umiddelbart.

Dette er gunstig på mange måter: Drivstofforbruket reguleres nøye (5 % mindre enn med en vanlig bil ved kjøring i tett bytrafikk) CO2-utslipp reduseres (nullutslipp når motoren stopper), og bilen forblir stille mens den venter

e-HDi-teknologi gjør det altså fullt mulig å kombinere miljøvennlig ytelse med kjøreglede!

Og for at Stop & Start-funksjonen skal være kompatibel med alle kjøremoduser, kan den også kobles ut.

 

*Avhengig av batteristatus, motor- og kupetemperatur.

REDUSERT VEKT

i

Si farvel til unødig vekt! På sine siste modeller har PEUGEOT satt ingeniørene sine i full sving med å gjøre bilene lettere og mer kompakte. Alle nyutviklede elementer, all teknologi som er tatt i bruk, og alle komponenter er nøye gjennomtenkt for å bidra til å redusere bilens vekt.

Resultatet er en redusert totalvekt som bidrar til å holde drivstofforbruket og CO2-utslippene i sjakk, men uten at det går ut over sikkerhet eller effekt.

FORBRUK VED BRUK

/image/56/6/tests_consumption_at_use_peugeot_960x332.63566.jpg

For å gi bedre informasjon til sine kunder, har PSA-gruppen foreslått en uavhengig og sertifisert måling på virkelig drivstofforbruk. Dette initiativet er i forbindelse med NGO Transport og Miljøi og la Fédération Frankrike Natur Miljøi  Sammen har de satt opp en protokoll for å måle bilens virkelige forbruk, validert av Bureau Veritasi

Denne protokollen består av forbruket i virkelige trafikkforhold, på 92,3km på forskjellige typer vei: byen, landevei og motorvei. Målte biler kjører på åpne veier med normal trafikk. Det er passasjerer og bagasje samt at klimaanlegg eller varmesystem er påslått.

PSA-gruppen ønsker å demonstrere sin åpenhet mot sine kunder.

HYbrid4

/image/56/7/peugeot_gam_2013_003_fr.63567.jpg
/image/56/8/3008hybrid4_1007tech_dbis.63568.jpg
/image/56/9/peugeot_3008hy4_2013_028_fr.63569.jpg

Med HYbrid4-motoren viser Peugeot at det endelig er mulig å kombinere forbedret miljøvennlighet med en unik kjøreopplevelse.

Og ikke bare tilbyr vi verdens første fullhybrid-dieselmotor, HYbrid4-teknologien gjør dessuten at føreren kan velge kjøremodus tilpasset forholdene.

Funksjonen er svært enkel å bruke. Via et hjul på midtkonsollen er det mulig å velge mellom fire forskjellige kjøremoduser: Auto (for å oppnå optimal funksjon og kontrollert forbruk), Sport (full effekt av 200 hk), ZEV (100% elektrisk kjøring) og firehjulstrekk (firehjulstrekk med maksimal trekkraft på alle underlag).

HYbrid Air

/image/57/0/208hybridfe_1302cgi002.63570.jpg

HYbrid Air er en ny hybriddrivlinje som kombinerer siste generasjon 3-sylindrede bensinmotorer med trykkluft*

HYbrid Air er et intelligent og nyskapende system som tilpasser seg din kjørestil.

Avhengig av situasjon og kjørestil velger motoren automatisk den mest egnede modusen: trykkluft (nullutslipp), bensin eller kombinert.

Under bykjøring er trykkluftmodus aktiv 80 % av tiden. På landevei eller motorvei foretrekkes imidlertid bensinmodus.

Denne teknologien gir svært store reduksjoner i drivstofforbruk og CO2-utslipp, og er en milepæl på veien mot et forbruk på to liter per 100 km.

 

*HYbrid Air er under utvikling. Foreløpig ikke tilgjengelig

ELEKTROMOTORER

/image/57/1/ion_2010_041_fr.63571.jpg

Varebiler, personbiler, mopeder og motorsykler – Peugeot er per i dag den eneste produsenten som tilbyr en komplett serie elektriske kjøretøy.

Dette er kjøretøy som er usedvanlig miljøvennlige, har null skadelige utslipp, null CO2-utslipp og svært lave driftskostnader, men som likevel sørger for sin andel av kjøreglede, samtidig som de er stillegående og uten vibrasjoner.

Møt iOn, den gjennomførte småbilen som er perfekt for bykjøring, og den nye Partner Electric, en elektrisk varebil for næringsdrivende i byene.

Disse kjøretøyene drives av moderne litium-ion-batterier. De kan lades opp hjemme eller ved egne ladestasjoner, de varer lenge og gir umiddelbar tilgang til strøm.

iOn og Partner Electric er også bygget slik at de skal gjenvinne energi når du senker farten eller bremser. Du får dermed en batterilevetid på 150 kilometer* (170 km* for Partner Electric) pluss Stop & Start-funksjon, noe som er vesentlig mer enn du trenger på en gjennomsnittlig tur med bilen.

 

*Under optimale forhold

FAP

FAP, eller partikkelfilter med additiv, er PEUGEOTs løsning for å takle partikkelutslipp i dieselmotorer. Så godt som alle Peugeots HDI-motorer leveres med denne teknologien.

FAP-systemet er selvrensende. Det behandler gasser fra forbrenningen av diesel og eliminerer opp til 99,9 % av partiklene, uavhengig av partikkelstørrelse og bilens bruksforhold.

Prosessen har to trinn: Først fanges partiklene i et porefilter av silisiumkarbid. Etter noen hundre kilometer nås regenereringstrinnet, der partiklene forbrennes ved svært høy temperatur. Prosessen skjer automatisk og helt uten at føreren merker det.