HOPP TIL INNHOLDET
TEKNOLOGI

EAT8 AUTOMATISK GIRKASSE, PURETECH OG BLUEHDI MOTORER

Peugeot ønsker å gi deg kjøreglede som påvirker miljøet minst mulig. Peugeots ingeniører og designere har derfor utviklet en rekke energieffektive løsninger.

PURETECH-MOTORENE

Peugeots 3-sylindrede PureTech-bensinmotorer kombinerer høy virkningsgrad med avansert teknologi. De ble kåret til årets motor i sin klasse i 2015, 2016 og 2017, og de brukes i alle modellseriene fra Peugeot, fra 108 til 5008.

 

BLUEHDI-MOTORENE

Peugeot er ledende på energieffektive løsninger og har utviklet det mest effektive systemet på markedet med tanke på å redusere forurensningen. BlueHDi er navnet på Peugeots Euro 6-dieselmotorer, som har høy ytelse og lavt utslipp.

EAT6-AUTOMATGIRKASSE

EAT6Efficient Automatic Transmission 6 -girkassen er en 6-trinns automatgirkasse med høy virkningsgrad. Den er konstruert for å redusere CO2-utslippet drastisk, samtidig som den bidrar til høy kjørekomfort.

 

 

EAT8-AUTOMATGIRKASSE

Denne automatgirkassen fra Peugeot reduserer drivstofforbruket med opptil 7 % takket være bedre virkningsgrad, aktivering av stopp/start-funksjonen fra 20 km/t og åtte gir. Den har også lav vekt og en kompakt konstruksjon.

 

 

STOPP/START-FUNKSJON

Med stopp/start-funksjonenSystem som slår motoren av og på igjen  , som leveres til bensin- og dieselmotorene, kan du kjøre mer miljøvennlig uten at det går ut over kjøregleden.

 

Stopp/start-funksjonen er spesielt tilpasset bykjøring og slår automatisk av motoren når bilen stanser, for eksempel på grunn av rødt lys eller et stoppskilt. Når du vil kjøre videre, starter motoren raskt og mykt.

 

Denne teknologien har mange fordeler: lavere drivstofforbruk (15 % lavere enn en vanlig bil i tett bytrafikk), lavere CO2-utslipp (null utslipp når motoren er slått av) og ingen motorstøy når bilen står i ro.

 

Stopp/start-funksjonen kan deaktiveres, for tilpassing til alle kjørestiler.

 

EMP2- OG CMP-PLATTFORMENE

Stellantis Group nye bybiler, mellomklassebiler og premiummodeller bygges på EMP2Efficient Modular Platform 2: PSA Peugeot nye plattformgenerasjon. -plattformen eller CMP/eCMP-plattformen. Begge plattformene tilbyr:

 

  • En modulbasert arkitekturPlattformen samler alle disse bilfunksjonene uavhengig av karosseri: understell, hjuloppheng, drivlinje og kjernen i den elektriske og elektroniske arkitekturen.  som møter kravene i de viktigste markedene (4- og 5-dørs sedaner, stasjonsvogner, flerbruksbiler, SUV-er, kabrioleter og coupémodeller)
  • Flere motorer og drivsystemer på samme plattform (4-sylindret, hybrid, firehjulsdrift)
  • Lettere biler med lavere CO2-utslipp og samtidig bedre stivhet, høyere sikkerhet og mer kjøreglede takket være innovative materialer med lav vekt, for eksempel stål, komposittmaterialer og aluminium, og bruk av moderne produksjonsprosesser (som varmpreging og lasersveising)
  • Innovative teknologi som bidrar til bedre styring, manøvrering, innvendig komfort og sikkerhet (f.eks. gulv i komposittmateriale og dekk med svært lav rullemotstand)
  • Flere tilpasningsmuligheter (f.eks. store hjul, ulike akselavstander, lavt panser og lav bakkeklaring) uavhengig av karosseri (SUV, sedan osv.)

 

EMP2-plattformen ble innført med Peugeot 308 i 2013 og brukes til å bygge Peugeot 3008 / 3008 ladbar hybrid og 5008 SUV, 508 / 508 ladbar hybrid, 508 SW / 508 SW ladbar hybrid, Rifter, Traveller/e-Traveller og Expert/e-Expert. 

CMP/eCMP-plattformen er laget spesielt for bygging av bybilen 208/e-208 og den kompakte SUV-en 2008/e-2008. 

ELEKTRISK MOTOR

Peugeot er det eneste merket i verden som tilbyr versjoner med elektromotor i alle modellserier:

 

  • Peugeot e-208 bybil
  • Peugeot e-2008 SUV
  • e-Rifter flerbruksbil
  • e-Expert varebil
  • e-Traveller flerbruksbil
  • Peugeot e-LUDIX elscooter

 

HYDROGENDRIFT 

Peugeot er en av de første bilprodusentene som også tilbyr en hydrogendrevet versjon av en seriemodell i nyttekjøretøysegmentet i tillegg til en versjon med forbrenningsmotor og en elbilversjon.

 

Den første Peugeot e-Expert Hydrogen-modellen forlot samlebåndet i 2021.

GJENVINNING AV BATTERIER

I tråd med målet om å redusere miljøpåvirkningen til bilene etter endt levetid har Stellantis Group inngått et samarbeid med SNAMSociété Nouvelle d'Affinage des Métaux  , den europeiske markedslederen innen innsamling og gjenvinning av batterier. Avtalen som ble signert på slutten av 2015, i forlengelse av samarbeidet som ble inngått med SNAM i Frankrike i 2012, garanterer at batteriene fra kasserte el- og hybridbiler samles inn og gjenvinnes på riktig måte hos alle forhandlere og på alle produksjonssteder i Europa.

 

SNAMSociété Nouvelle d'Affinage des Métaux  gjenvinner 70 % av massen til litiumionbatteriene i elbiler og 84 % av massen til Ni-MH-batteriene i hybridbiler. Det er godt over kravet om en gjenvinningsgrad på 50 % i det europeiske regelverket.