/image/54/0/header.63540.jpg

YTELSE

I tett samarbeid med PEUGEOT SPORT-teamene presenterer PEUGEOT en komplett serie modeller og høyintensive konsepter – topp ytelse og elegant design som er en nytelse for alle som liker sportslig og dynamisk kjøring.

GT

GT står for Grand Touring (fra italiensk Gran Turismo) og benyttes til å beskrive den eksklusive, spreke delen av PEUGEOT-sortimentet.

De tre viktigste særtrekkene ved GT-navnet er: en kraftig motor med høy ytelse (205 hk for bensinmotorer, 180 hk for dieselmodeller), særlig forbedret veigrep takket være et senket hjuloppheng og sportspakken. Med andre ord: garantert mer kjøreglede.

GTi

/image/57/6/208gti_1208pc009.63576.jpg
/image/57/7/peugeot_208_2013_073_fr.63577.jpg

GTi er hentet fra GT og står for Grand Touring-injeksjon. Den brukes til å betegne biler som kombinerer sporty design med høy ytelse. For PEUGEOT er begrepet tett bundet opp med merkets historie, og spesielt med den legendariske 205 GTi.

30 år etter fødselen til denne legenden har PEUGEOT nå valgt å nytolke den med en versjon som er enda mer radikal. Med smidig, responsiv og finstemt kjøreegenskaper , er 208 GTi et ytterligere bevis på at kjøreglede , sportslighet og effektivitet har lenge vært uløselig vevd inn i DNA av Løvens merkevare.

R

R er bokstaven forbundet med RCZ R – den nye RCZ-modellen, Peugeots sportscoupé. Med 270 hk motor er dette den kraftigste modellen Peugeot noensinne har produsert. Designen – som er smekkfull av karakteristiske PEUGEOT Sport-egenskaper og understreker bilens sportspreg – lover en kjøreopplevelse som kombinerer topp ytelse med ren eleganse.

En R ses også på sidene på 308 R Concept, en uhyre sportspreget konseptbil som leverer unik kjøreglede.

SPORTSPAKKE

/image/58/1/peugeot_308gt_1408jbl036.63581.jpg
/image/58/2/peugeot_308_2014_098_fr.63582.jpg

Sportspakken kobles inn via «Sport»-knappen på midtkonsollen og er en sikker vinner blant førere som liker fart og spenning.

Den modifiserer visse parametere slik at man får en frydefull kjøreopplevelse.

Servostyringen og gassen reagerer raskere, og motorlyden blir digitalt forsterket og mer sportslig. Samtidig skifter instrumentpanelet farge fra hvitt til rødt og viser informasjon om sportsparametere som tilgjengelig effekt, turbotrykk, tilgjengelig dreiemoment og langsgående akselerasjon samt tverrakselerasjon) – og EAT6-girkassen leverer forbedret respons.