DAKAR 2018

i

LIVE FROM THE DUST

i

/image/18/6/peugeot-dakar-we-love-dust.368186.jpg

I 2018 feirer Dakar-rallyet 40-årsjubileum. Hvert år konkurrerer verdens aller beste førere i verdens lengste og mest intense rally.

I 2018 er det også 30 år siden Peugeot vant den legendariske konkurransen for første gang. I 1987 var det Ari Vatanen og Bernard Giroux som sikret seg førsteplassen bak rattet i en Peugeot 205T16 Grand Raid.

Siden Peugeot begynte med terrengrally igjen i 2015, har de skrevet seg inn i Dakar-rallyets historie ved å vinne ytterligere to ganger: I 2016 kapret Peugeot 2008DKR førsteplassen, og året etter gjorde merket rent bord og sikret seg en sensasjonell første, andre og tredjeplass med Peugeot 3008DKR. Dermed er de nå oppe i utrolige seks seire totalt, og Peugeot Sport står klar til å ta utfordringen på nytt i 2018. Fra 6. til 20. januar står Peugeots “Dream Team” bestående av fire tospann klare til å takle grus, ørken, vind og støv i Latin-Amerika i den splitter nye Peugeot 3008DKR Maxi.

Gjør deg klar for 10 000 km med stor spenning og ditto prestasjoner på høygir!

VÅRE OPPLEVELSER

PEUGEOT 3008DKR MAXI

Peugeot 3008DKR har vært gjennom betydelige endringer for å sikre at den takler utfordringene som venter i 2018-utgaven av Dakar-rallyet. Peugeot Sports teknikerteam har overgått seg selv for å gjøre bilen med løvelogoen enda mer pålitelig og stabil og gi den økt ytelse.  
Her er den nye Peugeot 3008DKR Maxi, utviklet for å takle smale grusveier, flyktige sanddyner og ulendt offroad-terreng i verdens mest utfordrende rallyløp.
Den nye Peugeot 3008DKR Maxi er basert på standardutgaven av Peugeot 3008 SUV, men har fått en 3,0-liters twin-turbomotor og tohjulsdrift. Den mest iøynefallende endringen er at den er 20 cm bredere enn forgjengeren, noe som gjør den mer stabil i høye hastigheter. Fjæringen er dessuten finjustert, slik at bilen har blitt smidigere og mer lettmanøvrert.
De fire førerne og de fire kartleserne på Team Peugeot Total deltok aktivt i utviklings- og testprogrammene i 2017 og tilbakela mer enn 1 800 mil under omfattende treningsopplegg i Marokko, Portugal og Frankrike. Neste stopp: rallyet i Sør-Amerika!

Lengde 4312 mm
Bredde 2400 mm
Høyde 1799 mm
Akselavstand 3000 mm
Drift Tohjulsdrift
Motor 340 hp twin-turbo V6
Dreiemoment 800 Nm
Girkasse Sekvensiell
Bremseskiver 355 mm
Drivstoffkapasitet 400 L

FROM DUST TO ROADS

/image/20/2/peugeot-dakar-suv.368202.jpg

Hvert år stiller vi på startstreken i Dakar-rallyet, verdens tøffeste terrengrally, som vi har lært enormt mye av i årenes løp. Alt det vi har lært og funnet opp underveis, har vi integrert i den nye Peugeot SUV-serien.

LØYPA

/image/20/3/peugeot-dakar-track-en.368203.jpg

HØYDEPUNKTER