/image/12/1/peugeot-208-gti-2015-04.31121.jpg

Peugeot 208 GTi

De sikkerhetsorienterte funksjonene til den nye PEUGEOT 208 GTi gjør kjøreopplevelsen mer smidig og presis.

SKIVEBREMSER

/image/81/7/peugeot_208_2015_179_fr.54817.jpg

Med PEUGEOT 208 GTis høye ytelse kom også behovet for et skreddersydd bremsesystem. Bremsene på den nye PEUGEOT 208 GTi er effektive, enkle å måle og har en betydelig forbedret varmebestandighet og ventilerte bremseskiver (302 mm i diameter foran, 249 mm bak) som holdes fast av røde, flytende kalipere og gir god sikkerhet uansett forhold.

ESP

/image/82/1/peugeot_208_2015_614_fr.54821.jpg

Nye PEUGEOT 208 GTi leveres med et ESP-systemi som kan slås av og på, og som omfatter følgende:

  • ASR (antispinn)
  • EBA (nødbremsassistanse), som setter inn maksimalt bremsetrykk når bremsepedalen trykkes ned raskere enn en angitt hastighetsgrense
  • ABS (blokkeringsfrie bremser), som hindrer at hjulene låser seg ved nødbremsing, slik at føreren beholder kontrollen over bilen
  • BFD (elektronisk bremsekraftdistribusjon), som distribuerer bremsekraften mellom for- og bakakselen.

ACTIVE CITY BRAKE

/image/79/2/peugeot_208_2015_435_fr.54792.jpg

Som en del av bilens overlegne utvalg av sikkerhetsutstyr (seks kollisjonsputer er standard, cruise control/fartsbegrenser, automatisk aktivering av varselblink) er den nye PEUGEOT 208 GTi også utstyrt med den nye Active City Brake-teknologien, en funksjon for automatisk bremsing ved risiko for kollisjon i bytrafikk, som gjør det lettere å unngå ulykker eller redusere konsekvensene dersom føreren ikke reagerer raskt nok ved kjøring i bygater i mindre enn 30 km/t.

STATISKE ADAPTIVE LYS

I nærlys- eller kjørelysfunksjonen, når blinklyset settes på eller rattet dreies over en bestemt vinkel, sørger denne funksjoneni for at tåkelysene foran lyser opp kurvens innersving ved hastigheter under 40 km/t (f.eks. ved kjøring i bygater, på svingete veier, i veikryss eller i forbindelse med parkering).

PEUGEOT Connect SOS (nødoppringing) og Peugeot Assistance

/image/81/6/peugeot_208_2015_624_fr.54816.jpg

PEUGEOT gjør det enklere å gjøre nødanrop over hele Europa. Når hvert minutt teller, kan du være trygg på at du får svar raskt via PEUGEOT Connect SOSi.

  • Automatisk nødanrop: Dersom kollisjonsputene eller de pyrotekniske sikkerhetsbeltene utløses, sender bilen automatisk ut et nødanrop uten at føreren trenger å foreta seg noe. PEUGEOT Connect SOS vil deretter lokalisere bilen, opprette telefonkontakt med personene i bilen og sende ut hjelp etter behov. Telefonsamtalen kan føres på bileierens morsmål.
  • Manuelt nødanrop: Skulle du være vitne til eller oppleve en kritisk situasjon (f.eks. et illebefinnende eller et overfall), kan du ringe PEUGEOT Connect SOS raskt. Alt du trenger å gjøre, er å holde SOS-knappen, som du finner ved kupélyset, inne i tre sekunder.

KOLLISJONSPUTER

/image/78/0/peugeot_208_3p_1502tech_e.54780.jpg

I tilfelle kollisjon er nye PEUGEOT 208 GTi som standardutstyrt med seks kollisjonsputer som skal gi ekstra god beskyttelse til fører og passasjerer:

• To frontkollisjonsputer beskytter førerens og forsetepassasjerens hode og overkropp ved en eventuell frontkollisjon.

• To sidekollisjonsputer foran beskytter føreren og forsetepassasjeren ved et eventuelt sammenstøt fra siden.

• To kollisjonsputegardiner foran og bak beskytter hodene til personene foran og bak i bilen.