/image/10/3/peugeot-208-5-portes-2015-02.31103.jpg

Peugeot 208

Når du kjører den nye PEUGEOT 208, vil du dra nytte av PEUGEOTs erfaring og ekspertise, med blant annet utstyr og funksjoner som stadig fornyes og videreutvikles.

ACTIVE CITY BRAKE

Active City Brake-teknologii (automatisk bremsing ved risiko for kollisjon i bytrafikk) er en ny teknologi som gjør det lettere å unngå ulykker eller minske konsekvensene av dem dersom føreren ikke reagerer raskt nok ved kjøring i bygater i mindre enn 30 km/t.

En lasersensor med liten rekkevidde (Lidar) montert ved frontruten registrerer hindringer som stillestående biler eller biler som kjører i samme retning. Når den oppdager en hindring, gir sensoren automatisk signal om å sette inn maksimal bremsekraft og dermed unngå eller begrense konsekvensene av et sammenstøt gjennom å redusere kollisjonshastigheten. Under visse omstendigheter vil til og med systemet stoppe bilen helt, slik at en kollisjon unngås.

STRUKTUR

Den nye PEUGEOT 208 har en ultralett karosseristruktur designet og utviklet for å gi høy presisjon og for å absorbere mest mulig energi fra et eventuelt sammenstøt, slik at konsekvensene blir minst mulig for bilen, føreren, eventuelle passasjerer og andre involverte.

Resultatet er en robust, men likevel lett bil (fra 975 kg avhengig av valgt versjon) som gir stor fleksiblitet, optimalt drivstofforbruk og maksimal kjøreglede.

KOLLISJONSPUTER

/image/29/4/peugeot_208_5p_1502tech_e.54294.jpg

I tilfelle kollisjon er nye PEUGEOT 208 som standard utstyrt med seks kollisjonsputer som skal gi ekstra god beskyttelse til fører og passasjerer:

• To frontkollisjonsputer beskytter førerens og forsetepassasjerens hode og overkropp ved en eventuell frontkollisjon.

• To sidekollisjonsputer foran beskytter føreren og forsetepassasjeren ved et eventuelt sammenstøt fra siden.

• To kollisjonsputegardiner foran og bak beskytter hodene til personene foran og bak i bilen.

ESP

Samtlige modeller i 208-serien leveres som standard med ESP (elektronisk stabilitetskontroll) som kan slås av og på. ESP-systemet omfatter ASR (antispinn), DSC (dynamisk stabilitetskontroll), EBA (nødbremsassistanse), ABS (blokkeringsfrie bremser) og EBFD (elektronisk bremsekraftfordeling).

STATISKE ADAPTIVE LYS

I nærlys- eller kjørelysfunksjonen, når blinklyset settes på eller rattet dreies over en bestemt vinkel, sørger denne funksjoneni for at tåkelysene foran lyser opp kurvens innersving ved hastigheter under 40 km/t (f.eks. ved kjøring i bygater, på svingete veier, i veikryss eller i forbindelse med parkering).

PEUGEOT Connect SOS (nødoppringing) og Assistance

/image/34/6/peugeot_208_1502pc006.54346.jpg

PEUGEOT gjør det enklere å gjøre nødanrop over hele Europa. Når hvert minutt teller, kan du være trygg på at du får svar raskt via PEUGEOT Connect SOSi.

• Automatisk nødanrop: Dersom kollisjonsputene eller de pyrotekniske sikkerhetsbeltene utløses, sender bilen automatisk ut et nødanrop uten at føreren trenger å foreta seg noe. PEUGEOT Connect SOS vil deretter lokalisere bilen, opprette telefonkontakt med personene i bilen og sende ut hjelp etter behov. Telefonsamtalen kan føres på bileierens morsmål.

• Manuelt nødanrop: Skulle du være vitne til eller oppleve en kritisk situasjon (f.eks. et illebefinnende eller et overfall), kan du ringe PEUGEOT Connect SOS raskt. Alt du trenger å gjøre, er å holde SOS-knappen, som du finner ved kupélyset, inne i tre sekunder

Skulle uhellet være ute og du får tekniske problemer, kan du starte et anrop ved å holde knappen merket med PEUGEOT-løven (rett ved kupélyset) inne i to sekunder. En talemelding vil bekrefte at PEUGEOT er kontaktet.