Peugeot 308 GT - hovedbilde

Peugeot 308 GTi

/image/13/5/peugeot-308gti-2015-087-fr.img.73135.jpg

1,6-LITERS THP S&S-BENSINMOTOR

For å utnytte chassiset best mulig har PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT en 1,6-liters THP S&Si-bensinmotor med 270 eller 250 hk. PEUGEOT SPORT-ingeniørenes ekspertise er utnyttet til fulle, slik at 200 kW effekti og 330 Nm moment er perfekt regulert, også ved høye hastigheter, takket være den spesialkonstruerte reguleringsventilen for wastegateni. Videre er eksosmanifolden av stål som motstår temperaturer opp til 1000 °C.

/image/13/9/peugeot-308gti-2015-128-fr.img.73139.jpg

Blant de avanserte bevegelige komponentene finner vi stempler i smidd aluminium, forsterkede segmenterings- og stempelstenger, polymerforsterkede lagre og forsterkede bolter. For å sikre jevn ytelse kjøles stemplene nedenfra av et dobbelt oljesprøytesystem.

FORSTERKET GIRKASSE

/image/26/9/peugeot_308gti_2015_083_fr-960x460.55269.jpg

For å temme det økte momentet på opp til 330 Nm er den 6-trinns manuelle girkassen blitt forsterket. De to akslene er slyngrenset, og tannhjulene har gjennomgått intens karbonitrering. Ved å øke karbon- og nitrogeninnholdet deres har denne termokjemiske prosessen forbedret disse delenes evne til å tåle slitasje og utmattelse. Den utgående akselen er også forkortet, slik at akselerasjonen blir bedre.

FORHOLD MELLOM VEKT OG EFFEKT

/image/27/0/peugeot_308gti_2015_121_fr-960x460.55270.jpg

Med en vekt på bare 1205 kg har 308 GTi by PEUGEOT et ypperlig vekt/effekt-forhold på 4,46 kg/hki. Den klarer også det kunststykke å generere CO2-utslipp på bare 139 g/km og bruke bare 0,6 l/mil ved blandet kjøring – en rekord i dette segmentet – 0,81 l/mil ved bykjøring og 0,49 l/mil ved landeveiskjøringi.

PEUGEOT OG MILJØET

/image/27/1/peugeot_308gti_2015_123_fr-633x400.55271.jpg

Alle PEUGEOTs biler drar full fordel av selskapets ekspertise når det gjelder å redusere drivstofforbruk og skadelige utslipp, noe også 308 GTi fra PEUGEOT SPORT er et svært godt eksempel på.

Vekt, aerodynamikk, dekk pluss hele PEUGEOT SPORTs teknologiske ekspertise – vi har ikke spart på noe når det gjelder å redusere bilens påvirkning på miljøet og tenke nytt med tanke på miljøvennlig design. GTi merker den ukuelige jakten på vektreduksjon som har vært en grunntanke bak 308 helt fra starten av. Viktige faktorer her er Peugeots modulbaserte EMP2-bilplattform, en bakluke av kunststoff og bruk av svært høyfast stål.

DIMENSJONER

  • /image/27/2/peugeot_308gti_boot_1_690x345.55272.jpg

  • /image/27/4/peugeot_308gti_boot_2_690x345.55274.jpg

  • /image/27/6/peugeot_308gti_boot_3_690x345.55276.jpg

  • /image/27/8/peugeot_308gti_boot_4_690x345.55278.jpg