/image/80/9/peugeot-308gti-2017-201-fr.294809.jpg

NYE PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT

Fra 449.900 kr ink.mva*

Regulering av understell og motor, eksoslyd, fjæring, bremser osv. PEUGEOT SPORT har finjustert alle de tekniske egenskapene for å skape en tvers gjennom sportslig bil.

FINSLIPT YTELSE

/image/82/3/peugeot-308gti-2017-423-fr.294823.jpg

TOPPEN AV EFFEKTIVITET OG YTELSE

For å utnytte understellets potensial maksimalt er PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT utstyrt med en THP 270 S&S (Stop & Start)i bensinmotor med avanserte bevegelige deler: stempler i smidd aluminium, forsterkede stempelringer og råder, polymerbelagte rådelagre, forsterkede bolter på rådene. Vi har tatt i bruk all vår ingeniørekspertise og spesialutviklet en overløpsventil for turboen (wastegate-ventil). Resultatet er en perfekt utporsjonering av de 270 hk og dreiemomentet på 330 Nm, også ved høyt turtall.

/image/82/4/peugeot-308gti-2015-082-fr.294824.jpg

MED SOLIDITET FOR ØYE

For at den skal tåle det store dreiemomentet på opptil 330 Nm, er den manuelle 6-trinns girkassen forsterket. De to akslene og pinjongene er herdet med intens karbonitrering. Denne termokjemiske prosessen forsterker delene, både når det gjelder motstand mot slitasje og materialtretthet, gjennom å øke karbon- og nitrogeninnholdet. I tillegg er akselen som går ut fra kassen, forkortet for å bedre akselerasjonsevnen.

KLARGJORT AV PEUGEOT SPORT

/image/82/5/peugeot-308gti-2017-011-fr.294825.jpg

SPORTSLIGE EGENSKAPER

Med soliditet i alle ledd har den nye PEUGEOT 308 GTi blitt en helt spesiell bil. De ventilerte bremseskivene foran er massive, måler hele 380 mm og i kombinasjon med kraftige firestempels kalipere med diameter på 38 og 41 mm. De presise og effektive bremseskivene bak har en diameter på 268 mm.

/image/82/6/peugeot-308gti-2015-077-fr.294826.jpg

TAKLER ALL SLAGS TERRENG

Den vertikale fjæringen foran har modellspesifikke integrerte egenskaper: skreddersydd fjærstivhet, en kalibrert støtdemper med hydraulisk demperstopper som gir mindre støy. For å sikre et bedre samspill med bakakselen er stabilisatorstaget gjort mer fleksibelt. Tverrbjelken på bakakselen er gjort stivere, fra 30 til 500 daN/mm langs lateralaksen og fra 170 til 490 daN/mm langs vertikalaksen.

PRESISJONSMEKANIKK

/image/82/8/peugeot-308gti-2015-070-fr.294828.jpg
/image/82/7/peugeot-308gti-2015-067-fr.294827.jpg

TORSEN®-DIFFERENSIALSPERRE

Den elektroniske Torsen®-differensialsperren er integrert i girkassen og garanterer optimal overføring av dreiemoment, slik at veigrepet blir perfekt i svingene.

Den elektroniske førerassistentprogramvaren er akkurat så god som du forventer av en sportslig bil som dette. Elektronikken som styrer den elektroniske førerassistentprogramvaren er spesialtilpasset til Torsen®-differensialsperren. Også styringen av antispinnfunksjonen er tilpasset for å fungere optimalt. Den mer sportslige ESP-funksjonen (elektronisk stabilitetskontroll) gir bedre manøvreringsrom og ikke minst mindre krenging på svingete veier. I tillegg har du full frihet til å slå ESP-systemet av og på når du vil.

DEN PERFEKTE TRASEEN

/image/82/9/peugeot-308gti-2017-422-fr.294829.jpg

Den store sporvidden (1570 mm foran og 1554 mm bak) og Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19-dekkene sørger for at 308 GTi fra PEUGEOT SPORT får et optimalt veigrep. Den lette konstruksjonen til Pseudo-McPherson-hjulopphenget betyr dessuten at dekkene er mindre utsatt for slitasje.