Nye Peugeot 308 er utstyrt med flere teknologiske nyvinninger. De har komfort og førerassistanse som overordnede prinsipper og gjør tiden som tilbringes i bilen, til en ren fornøyelse.

MOTOREFFEKTIVITET

/image/99/7/blue-hdi-gallerie-1920x1080.54997.jpg
/image/99/7/blue-hdi-gallerie-1920x1080.54997.jpg

PureTech

Den nye 1,2-liters e-THP 130 hk Peugeot 308i er utstyrt med den nye PureTech tresylindrede turbobensinmotoren med en sekstrinns manuell girkasse eller en sekstrinns automatisk EAT6-girkassei (Efficient Automatic Transmission 6).

De kompakte målene, den lave vekten og de innovative materialene med lav friksjon er avgjørende i letingen etter ytelse og økonomisk kjøring, uten at det har gått utover påliteligheten eller styrken.
Dette teknologiske gjennombruddet reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet med 21 %.i
Med dette nye medlemmet i serien med tresylindrede PureTech-bensinmotorer kombinerer nye Peugeot 308 god ytelse og kjøreglede.

BlueHDi-motorer

Nye Peugeot 308 har spennende ny teknologi, for eksempel BlueHDi, som er navnet på Euro 6-dieselmotorene. Takket være den eksklusive kombinasjonen av et SCR-systemi og et FAP-systemi reduserer BlueHDi-teknologien NOx-utslippet betraktelig (med mer enn 90 %), begrenser CO2-utslippet og så godt som eliminerer avgasspartiklene (99,9 %).i

EAT6-GIRKASSE

/image/93/3/600x400-eat6.54933.jpg

Den nye automatiske sekstrinns EAT6-girkassen (Efficient Automatic Transmission 6) med Quickshift-teknologi skifter gir raskere og jevnere og gir overlegne kjøreegenskaper.

Denne versjonen er utviklet for å redusere CO2-utslippet betraktelig og er perfekt plassert både med tanke på forbruk og komfort. Forskjellen i utslipp mellom den manuelle girkassen og automatgirkassen er nå redusert til 5 g/km (ISO-festede hjul).

Denne girkassen er knyttet til den 2,0-liters BlueHDi 150-motoren og blir tilgjengelig i 2014 for den 1,2-liters e-THP 130-motoren.

REKORDHØY DRIVSTOFFEFFEKTIVITET

i

Nye Peugeot 308, som nylig ble kåret til årets europeiske bil i 2014, gjør modellutvalget komplett med den nye turbobensinmotoren PureTech 130 hk. En standard sedanversjon satte nylig ny rekord for drivstoffeffektivitet: 2,85 liter/100 km og 1810 kjørte kilometer på én eneste tank!

Denne imponerende prestasjonen fant sted på Almeria-banen i Spania under nøye tilsyn fra franske myndigheter (UTAC – den tekniske bil-, sykkel- og motorsykkelforeningen). En ren standardversjon av den nye Peugeot 308-sedanen, utstyrt med en ny PureTech tresylindret turbobensinmotor og en sekstrinns manuell girkasse, kjørte i mer enn 32 timeri og brukte bare 51,4 liter med drivstoff. Dermed satte den ny rekord for drivstofføkonomi og avstand tilbakelagt på én enkelt tank.

SPORTSPAKKE FOR FØREREN

/image/93/5/combine-450x310.54935.jpg
/image/93/6/bouton-sport-pack-450x310.54936.jpg

Nye Peugeot 308 er en sporty sedan som reagerer lynraskt på førerens minste kommando. Til glede for alle fans av dynamiske kjøreegenskaper leveres nå en sportspakke for føreren som ekstrautstyr.

Ved ganske enkelt å trykke på "Sport"-knappen på midtkonsollen kan føreren aktivere dette systemet, som endrer enkelte parametre slik at kjøregleden får et ekstra løft: Styringen og akselerasjonen reagerer raskere, motorlyden forsterkes og blir mer sportslig, displaypanelet får røde i stedet for hvite lys og viser dynamisk kjøreinformasjon som effekt, overdrive-trykk og akselerasjon forover og til siden.

/image/96/5/08.54965.jpg

ELEKTRISK SERVOSTYRING

Siden den elektrohydrauliske variable servostyringen er skiftet ut med elektrisk servostyring, reduserer nye Peugeot 308 CO2-utslippet ytterligere.

En annen fordel er at den elektriske servostyringen gjør bilen svært lett å manøvrere ved bykjøring.

/image/97/8/41.54978.jpg

NØKKELFRI ADGANG OG OPPSTART

Den tradisjonelle nøkkelen er erstattet med en elektronisk ID-brikke som gjør at du kan låse opp dørene og starte eller stoppe motoren ved bare å trykke på en start-/stoppknapp. Beveg ganske enkelt brikken mot et av dørhåndtakene foran for å låse bildørene (når du er sikker på at alle passasjerer har forlatt bilen).

HILL ASSIST OG ELEKTRISK PARKERINGSBREMS

i

Hill Assist-funksjonen, som gjør bakkestart og manøvrering i bakker enklere, er standardutstyr for Active-versjonen av nye Peugeot 308. Denne unike teknologien holder bilen i ro et kort øyeblikk (ca. 2 sekunder), slik at føreren rekker å flytte foten fra bremsen til gasspedalen.

En elektrisk parkeringsbrems, som aktiveres automatisk når motoren stopper og deaktiveres når motoren startes på nytt, er standardutstyr for Allure- og Feline-versjonene.

EFFEKTIV UTFORMING

i

Nye Peugeot 308 er lettere fordi den er så kompakt. Med en størrelsesreduksjon på 47 mm (høyde), 23 mm (lengde) og 10 mm (bredde) er den lettere enn forgjengeren. Lasersveising bidrar også til å redusere vekten. Og ytterligere 70 kg er spart inn takket være bruken av konsernets splitter nye EMP2-plattform.

EFFEKTIVT UTSTYR

i

Utstyret er utformet for å bidra til å redusere totalvekten. Det nye drivverket er mye lettere som følge av et hult stabilisatorstag og bruk av aluminiumskomponenter.

Selv bremsesystemet, som er utformet i tråd med bilens reduserte vekt, bidrar til å redusere vekten ytterligere.

REN EFFEKTIVITET

Fremtidsrettet design for bedre ytelse

Helt siden tegnebrettet har tanken bak nye Peugeot 308 vært å kombinere miljømessig gode egenskaper med en uovertruffen kjøreopplevelse. Vekten til nye Peugeot 308 har blitt betydelig redusert for å oppnå topp ytelse når det gjelder drivstofforbruk og CO2-utslipp, samtidig som de overlegne kjøreegenskapene sikres. For å redusere totalvekten med 140 kg i forhold til tidligere versjoner av 308 har unødvendig vekt blitt fjernet på alle nivåer. Bilen er mer kompakt og aerodynamisk, og både materialene og utstyret veier lite.

Kombinasjonen av en aerodynamisk profil, bruk av innovative lette materialer og elektrisk servostyring reduserer CO2-utslippet med versjoner fra 82 g/km CO2.