/image/10/3/peugeot-208-5-portes-2015-02.31103.jpg

Peugeot 208

EAT6-GIRKASSE

/image/34/7/peugeot_208_2015_159_fr.54347.jpg

Nye PEUGEOT 208 er nå utstyrt med en EAT6 sekstrinns automatgirkasse på 1,2 PureTech 110 hk-versjonen, noe som gir en optimal kjøreopplevelse med minimalt drivstofforbruk. Den har dessuten Quickshift-teknologi som gir raske girskift uten avbrudd i drivkraften.

I tillegg er den nesten like energieffektiv som en manuell girkasse. Dette er mulig takket være redusert intern friksjon og momentomformere som låses ved behov for å unngå sluring.

I sum betyr dette at vi har kunnet redusere utslippsforskjellen mellom denne girkassen og en manuell girkasse til bare 1 g per km (med ISO-standarddekk). Dette betyr igjen at denne versjonen scorer høyt både når det gjelder kjøreopplevelser og drivstofforbruk.

PureTech-motorer

/image/29/6/peugeot_essence_2015_152.54296.jpg

Den 3-sylindrede motoren er modulær og kompakt og kombinerer overlegen kvalitet med eksepsjonell ytelse, høy effektivitet og det siste innen teknologi. Den gir uovertruffen kjøreglede selv ved svært lave turtall og har en svært god balanse mellom dreiemoment og effekt. Dette teknologiske gjennombruddet betyr at drivstofforbruket og CO2-utslippene er redusert med opptil 25 % uten at det går på bekostning av effekt eller kjøreglede.

Den nye PEUGEOT 208 har økonomiske bensinmotorer, alle med et drivstofforbruk på under 4,5 l per 100 km ved blandet kjøring.i

Turbo 1,2 l PureTech 110 S & S EAT6-versjonen leveres med den nye automatiske EAT6-girkassen og har et CO₂-utslipp på bare 104 g per kmi. Dermed setter den standarden for bensinmotorer med automatgir innenfor sitt segment.

BlueHDi-motorer

/image/29/7/peugeot_diesel_2015_186_fr.54297.jpg

Samtlige BlueHDi-motorer i den nye PEUGEOT 208-serien tilfredsstiller Euro 6-standarden. (Europa)

 

BlueHDi-motorene kombinerer overlegen ytelse med et moderat drivstofforbruk og reduserte utslipp. Alle modellene i den nye PEUGEOT 208-serien har CO2-utslipp på under 95 g per km og nøyer seg med imponerende 3,6 l per 100 kmi. Dermed er 1,6 BlueHDi-motorene de mest økonomiske og drivstoffeffektive dieselmotorene på markedet med et rekordlavt CO2-utslipp på bare 79 g per km ved blandet kjøring for de drivstoffgjerrige modellene med 75 og 100 hk.

Alle, bortsett fra 1,6 l BlueHDi 75-versjonen, har Stop & Start-funksjon med forbedret tenning.

PARTIKKELFILTER OG SCR

/image/29/8/peugeot_208_2015_183_fr.54298.jpg

BlueHDi-teknologien bidrar til lavere drivstofforbruk (i: Fra 3,0 l per 100 km ved blandet kjøring, i samsvar med direktiv 99/100/EF) takket være SCRi og FAPi

Ved å installere SCR før FAP (partikkelfilteret) i systemet har vi klart å oppnå følgende:

  • redusere NOx (nitrogenoksid) med opptil 90 %
  • fjerne opptil 99,9 % av alle partikkelutslipp
  • optimere CO₂-utslippene og drivstofforbruket (redusert med opptil 4 % sammenlignet med Euro 5-motorene)
  • raskere oppstart etter tenning (oppstart ved lav temperatur)

STOP & START

/image/29/9/peugeot_208_2015_422_fr.54299.jpg

Stop & Start-teknologien er både rask, effektiv og stillegående og gjør det mulig å sette motoren i «standby» rett før og etter en stopp. Resultatet er bedre kontroll over drivstofforbruket og reduserte CO2-utslipp.

Når du slipper opp bremsepedalen, starter motoren igjen med én gang, helt uten støy eller vibrasjoner.

REKORDLAVT DRIVSTOFFORBRUK

/image/31/7/peugeot_208_2015_418_fr.54317.jpg

Den nye PEUGEOT 208 med 1,6 BlueHDi 100 hk med femtrinns manuell girkasse, har nettopp satt en ny forbruksrekord for langkjøring. Rekorden ble satt på den franske testbanen Belchamp og godkjent av UTAC.

2152 kilometer ble tilbakelagt på 38 timeri på 43 liter diesel, det vil si et gjennomsnittforbruk på bare 2,0 liter per 100 km. Denne andre rekorden bekrefter hvor overlegen Euro 6 BlueHDi-dieselmotorens teknologi er, og hvordan den kan bidra til å redusere CO2-utslippene.

Den nye Peugeot 208 setter dermed en universell standard for standardmodeller med forbrenningsmotor.

 

Hvor mye kan man oppleve på en tank? Se mer her

DIMENSJONER

  • /image/30/1/peugeot_partnertepee_1502tech_c-04.54301.jpg

  • /image/30/3/peugeot_partnertepee_1502tech_c-03.54303.jpg

  • /image/30/5/peugeot_partnertepee_1502tech_c-02.54305.jpg

  • /image/30/7/peugeot_partnertepee_1502tech_c-01.54307.jpg