PEUGEOT presenterte 2. april sin tilnærming til konseptet foodtruck under en spesiell forhåndsvisning i messelokalet Le Carreau du Temple i Paris. Med sine mange nyskapende elementer gir denne rullende restauranten en helt ny matopplevelse.
Som Cathal Loughnane, sjef for Peugeot Design Lab, sier: “Det er alltid sluttbrukeren vi har i tankene når vi arbeider. Når det gjelder PEUGEOTs foodtruck, ønsket vi å skape en komplett foodtruckopplevelse, ikke bare et kjøkken til kokken, men en restaurant og en kafé for kundene. Det ble lagt stor vekt på å åpne kjøkkenet og la matlagingen skje så nær publikum som mulig. Overraskelsesmomentet var også viktig: Vi ville lage en kompakt bil som kunne gjøres om til et spiseområde formet som et amfiteater.”
PEUGEOTs foodtruck er kompakt og passer perfekt inn i et bymiljø. De korte overhengene foran og bak gjør bilen lettere å manøvrere, mens den lange akselavstanden gir stort lastevolum.
Vel framme åpner PEUGEOTs foodtruck seg og blir dobbelt så bred. Det anvendelige rommet som åpenbarer seg, kan lett tilpasses en rekke miljøer og arrangementer. Le Bistrot du Lion har områder for matlaging og inntak av mat og forfriskninger. Restauranten har også en DJ-bås, der man drar nytte av merkets nye digitale musikkplattform PEUGEOT MUSIC, som tilbyr nettradio og eksklusive spillelister (http://peugeotmusic.com).
Peugeot har valgt den franske superkokken Sven Chartier, mannen bak Saturne og Clown Bar i Paris, som første kulinariske leietaker av Le Bistrot du Lion. Det er en ideell kombinasjon: merkets første mobile restaurant og en kokk som er opptatt av kortreist mat og økologisk landbruk.
Chartier kommer til å bruke PEUGEOTs spesialdesignede salt- og pepperkvernsett på sine kulinariske reiser. Settet, som har fått navnet Milan, er merkets nyeste hyllest til alliansen kokekunst–design. Milan-settet er det første masseproduserte salt- og pepperkvernsettet fra Peugeot Design Lab. Det vil i første omgang bare være å få kjøpt på den franske paviljongen ved Verdensutstillingen i Milano. Deretter vil det bli solgt av forhandlere av Peugeots øvrige salt- og pepperkverner.
Peugeot produserer 2,5 millioner kverner i året, og kvernene selges verden over. Deres presisjon og holdbarhet gjør at de har en høy stjerne hos kokker verden over.