INFORMASJON KNYTTET TIL KORONAVIRUSET. LES MER

PEUGEOT HYPERCAR 9X8

/image/60/8/majeur-kv-03-wec-front-1280-646.804608.jpg
/image/60/8/majeur-kv-03-wec-front-1280-646.804608.jpg

NEW PEUGEOT 9X8 HYPERCAR – DESIGNED TO RACE

Peugeot Sport har gjennom de ti siste årene perfeksjonert hybridteknologien både på bane og vei. Etter 908 HY, 908 HYbrid4, 308 R Hybrid og 208 HYbrid FE har turen nå kommet til den nye PEUGEOT SPORT ENGINEERED-serien. Neo-Performance-konseptet er dermed tilgjengelig for alle. Fra 2022 er det dessuten igjen duket for deltakelse World Endurance Championship (WEC).

/image/60/9/majeur-05-wec-34-front-575-354.804609.jpg

PEUGEOT 9X8 er etterfølgeren til PEUGEOT 905 og PEUGEOT 908, begge vinnere av 24-timersløpet på Le Mans, den første av dem i 1992 og 1993 og den andre i 2009. 

Med 9X8 har Peugeot realisert et helt nytt prosjekt knyttet til Neo-Performance-konseptet. Her kombineres rendyrket sportslighet med teknologisk avanserte løsninger som kan overføres til serieproduserte modeller, skyhøy effektivitet og uovertruffen design.

/image/61/0/-04-wec-top-575-354.804610.jpg

Prosjektet er et resultat av de nye Le Mans Hypercar-reglene (LMH), som ble innført av det internasjonale bilsportforbundet FIA og franske ACO, og avløser LMP1-kategorien. Mer fleksible regler for håndtering av aerodynamiske flater innbyr til nytenkning og utvikling av innovative biler og gir større spillerom for designteamene. Ingeniørene og designerne grep denne sjansen, og gjennom en banebrytende utviklingsprosess har de skapt en PEUGEOT Hypercar som legger grunnlaget for en ny kategori. 

/image/61/1/majeur-05-wec-34-front-zoom-575-354.804611.jpg

9-tallet er betegnelsen merket bruker for de mest ekstreme løpsbilene sine. Eksempler er endurance-bilen PEUGEOT 905 (1990–1993) og 908 (2007–2011), begge ikoniske modeller.

X-en står for firehjulsdriften og hybridteknologien som den nye PEUGEOT Hypercar er utstyrt med, og som innebærer en utvidelse av merkets elektrifiseringsstrategi til også å gjelde racingsegmentet.

8-tallet går igjen i alle PEUGEOTs nyere modellbetegnelser: 208 og 2008, 308, 3008, 5008 og – selvsagt – 508. Sistnevnte er den første til å få merkelappen «PEUGEOT SPORT ENGINEERED». Den er dessuten skapt av det samme ingeniør- og designteamet som står bak Hypercar.

DESIGN SOM TAR PUSTEN FRA DEG 

«Jeg vet hvilken kvalitet fagfolkene i PEUGEOTs designteam og PEUGEOT Sport står for når det gjelder utførelse og innovasjon, men jeg må innrømme at de overrasket meg med den praktfulle 9X8: Å kombinere en kraftfull merkeidentitet med myke, nyskapende linjer på denne måten er rett og slett en strålende prestasjon», uttaler PEUGEOTs administrerende direktør Linda Jackson.

/image/61/2/majeur-07-wec-3-575-354.804612.jpg

«Som alltid hos PEUGEOT forestilte den første arbeidsskissen vår et kattedyr som sto klart til sprang», forklarer Matthias Hossann som er designdirektør i PEUGEOT. «Dette har blant annet gitt seg utslag i en litt foroverlent kupé. Generelt kan vi si at PEUGEOT 9X8 viderefører merkets formspråk: Den er grasiøs og elegant med et dynamisk uttrykk.»

/image/61/3/16-wec-detail-large-575-354.804613.jpg

Med PEUGEOTs lyssignatur som forestiller tre klør, foran og bak er 9X8 solid forankret i det øvrige modellutvalget. Det nye løvehodeemblemet lyser opp i fronten og på sidene av bilen. Fargepaletten er holdt i grånyansen Selen med innslag av den syrlig gulgrønne Kryptonitt både utvendig og innvendig. Fargevalget er inspirert av det nye PEUGEOT SPORT ENGINEERED-merket, som ble lansert med 508 og 508 SW.

/image/61/4/10-wec-vue-dessus-mp-02-575-354.804614.jpg

Også interiøret i 9X8 overrasker og virker gjennomtenkt og gjennomarbeidet ned til minste detalj. «Det var viktig for oss å gi interiøret en helt særegen utforming», understreker Matthias Hossann.

/image/61/5/majeur-08-wec-vue-cote-mp-02-575-354.804615.jpg

«Fram til nå har dette vært en anonym del av bilen. Det har ganske enkelt vært praktisk og nøytralt, uten spesielle merkekjennetegn. Ved å bruke PEUGEOTs farger og innlemme merkets egen i-Cockpit gir vi interiøret et friskt og moderne uttrykk.» 

/image/61/6/-09-wec-vue-gauche-mp-02-575-354.804616.jpg

«Det betyr at publikum umiddelbart vil kunne oppfatte at det dreier seg om en PEUGEOT, når de ser bilder fra kameraet som er montert i bilen.» 

/image/61/7/17-wec-detail-jante2-575-354.804617.jpg

Utvendig fremhever de forseggjorte felgene sidepartiets rene linjer og markante struktur. Oversiden av hjulene er synlig gjennom åpninger i skjermene. Sidespeilene er integrert i karosseriet for optimal aerodynamikk.

UTEN SPOILER! Nye muligheter i LMH-reglementet

Hekken til PEUGEOT 9X8 har en rekke forseggjorte detaljer, og lyssignaturen med tre klør på begge sider rammer inn den brede diffusoren under den humoristiske teksten «We need no rear wing».

«De nye LMH-reglene (Le Mans Hypercar) skal utjevne de klassiske ytelsesvektorene», forklarer Olivier Jansonnie, som har det tekniske ansvaret for PEUGEOT Sports WEC-program. «Det er veldig spennende, for det gir oss rom til å finne opp nye ting, innovere og finne nye måter å forbedre ytelsen på, utenfor de klassiske rammene. Dette har særlig vært tilfellet når det gjelder luftmotstand. Reglene tillater ett enkelt regulerbart aerodynamisk element, men presiserer ikke at det må være spoileren bak. Våre beregninger og simuleringer har vist at vi kan oppnå svært høy ytelse uten spoiler.»

/image/62/0/-02-wec-back2-575-354.804620.jpg

Uten denne aerodynamiske innretningen får PEUGEOT 9X8 en friere design som vi ikke har sett maken til på flere tiår. Dermed har designerne og ingeniørene kunnet utforme en harmonisk og dynamisk helhet med store flater som binder sammen bilens sidepaneler eller munner ut i hjulbuene foran.

/image/61/8/13-wec-detail-aile-av-575-354.804618.jpg

Uten denne aerodynamiske innretningen får PEUGEOT 9X8 en friere design som vi ikke har sett maken til på flere tiår. Dermed har designerne og ingeniørene kunnet utforme en harmonisk og dynamisk helhet med store flater som binder sammen bilens sidepaneler eller munner ut i hjulbuene foran.

/image/61/9/14-wec-detail-top-575-354.804619.jpg

Uten denne aerodynamiske innretningen får PEUGEOT 9X8 en friere design som vi ikke har sett maken til på flere tiår. Dermed har designerne og ingeniørene kunnet utforme en harmonisk og dynamisk helhet med store flater som binder sammen bilens sidepaneler eller munner ut i hjulbuene foran.

A hyper-efficient hybrid powertrain

Forbrenningsmotoren i PEUGEOTs HYBRID4 500 kW-drivlinje er en 2,6 liters 90-graders V6-motor på 680 hk (500 kW) med to turboer. Denne skal monteres bak i 9X8, og siden april i år har den gått kilometer på kilometer på testbenken.

Den elektriske motoren/generatoren på 200 kW som skal monteres foran, og den sekvensielle sjutrinnsgirkassen og batteriet er i skrivende stund under montering og følgelig også i rute til den planlagte benktestingen. PEUGEOT Sport har sammen med Saft, som er et datterselskap av TotalEnergies, tatt den teknologiske utfordringen med å utvikle et batteri med høy tetthet, effekt og spenning (900 V).

Le Mans – testlaboratorium for PEUGEOT

Det er ikke bare luftmotstanden, mekanikken og elektronikken som settes på prøve under løpene, det er hele PEUGEOTs ingeniørfaglige kompetanse. Og mer enn noe annet sted er dette tilfellet under det ekstreme 24-timersløpet på Le Mans. De 540 milene som bilene tilbakelegger i løpet av et døgn på Le Mans, tilsvarer omtrent den distansen en Formel 1-bil tilbakelegger gjennom en hel sesong. Det betyr at ingen avvik fra pålitelighets- og effektivitetskravene kan tolereres.

Som Linda Jackson sier: «PEUGEOTs engasjement i endurance-sporten dreier seg om mer enn selve konkurransene. Det er PEUGEOTs laboratorium for ekstremtesting. Det forklarer hvorfor vi har så tette bånd til Le Mans. De sportslige resultatene er viktige, men utprøvingen av teknologi og forskning i 24-timersløpene som foregår under svært krevende forhold, er kanskje enda viktigere. I konkurransene får vi prøvd ut hybridsystemet og teknologien som skal redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene, og som vi nå er i ferd med å videreutvikle for serieproduserte biler. Medarbeiderne i PEUGEOT Sport er stolte over å se at forskningen deres kommer til praktisk anvendelse i modellutvalget vårt. For kundene fungerer Le Mans som målestokk for kvaliteten på bilene våre.»

Førerne har ordet:

«Vi har aldri sett noe lignende», sier førerne Loïc Duval, Jean-Eric Vergne, Mikkel Jensen, Kevin Magnussen, Gustavo Menezes, Paul Di Resta og James Rossiter, som alle gleder seg til å sette seg inn bak rattet og gjøre de første testene. Hvis alt går etter planen, skjer det en gang mot slutten av året.

/image/59/8/-01-groupe-ndp-1280-512.804598.jpg
/image/60/4/-04-pdr-1920-1080.804604.jpg

Paul Di Resta

Skotsk, 35 år, tidligere Formel 1-fører og vinner av DTM-mesterskapet 2010

«Alle lurte på hva en Hypercar egentlig var. Nå har den blitt til virkelighet. Den kommer til å overraske med sin offensive og innovative stil og tydelige merkeidentitet.»

/image/60/0/-03-ld-1920-1080.804600.jpg

Loïc Duval

Fransk, 39 år, vinner av 24-timersløpet på Le Mans og verdensmester i Endurance i 2013

«Av og til når du ser på biler, tenker du at den der tar seg flott ut på skrå forfra, den der borte er fin fra siden, en tredje bil er stiligst forfra og atter en annen bakfra. Jeg har gått noen runder rundt 9X8, og den er helt nydelig fra alle vinkler!»

/image/60/3/-02-mj-1920-1080.804603.jpg

Mikkel Jensen

Dansk, 26 år, endurance-fører, vinner av ELMS LMP3 2019

«9X8 er veldig forskjellig fra de profilene vi har fått se eller som har blitt skissert de siste månedene. Hvis vi kan vinne med denne bilen, skriver vi historie, for noe slikt er aldri gjort før.»

/image/60/1/-07-km-1920-1080.804601.jpg

Kevin Magnussen

Dansk, 28 år, tidligere Formel 1-fører, endurance-fører i IMSA-mesterskapet

«Dette er noe helt nytt. Det er virkelig fremtidens løpsbil. Det er første gang noen lager en løpsbil med et så høyt designmessig nivå. Jeg ble overrasket over at den ikke har spoiler bak. Det er en ny epoke.»

/image/60/5/-05-gm-1920-1080.804605.jpg

Gustavo Menezes 

Amerikansk, 26 år: fører i WEC- og ALMS-mesterskapene, vinner av Le Mans og LMP2-VM i 2016.

«Med 9X8 innledes et nytt kapittel innenfor bilsporten. De ti siste årene har vært preget av LMP1-prototypene, men med 9X8 har tiden kommet for å bygge en ikonisk fremtid.» 

/image/60/6/-06-jr-1920-1080.804606.jpg

James Rossiter

Britisk, 37 år, tidligere Formel 1-, ALMS- og Super GT-fører

«Jeg hadde ikke ventet meg noe så kreativt. Dette representerer virkelig et brudd med det gamle. Med sin nye Hypercar flytter PEUGEOT grensene.»

/image/60/2/-08-jev-1920x1080.804602.jpg

Jean-Eric Vergne

Fransk, 31 år, tidligere Formel 1-fører og vinner av Formel E-mesterskapet to ganger

«PEUGEOT 9X8 er revolusjonerende. Teamene har tatt den i en retning vi ikke har sett i bilsporten på svært lenge. Den er fantastisk!» 

Gjennom sitt engasjement i endurance-VM tar PEUGEOT steget over i en ny kategori, nemlig Neo-Performance.

PEUGEOT er tilbake i endurance-sporten, og det med en helt ny tilnærming i form av en eksepsjonell hybridbil som går på strøm og bensin. PEUGEOT Sport har for lengst mestret hybridteknologien og har produsert hybridløsninger i over ti år. 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED bygger på en tilnærming, teknologi og ytelse som er resultatet av merkets rike erfaring, først med PEUGEOT 908 Hybrid4 og demonstrasjonsmodellen PEUGEOT 908 HY, deretter med PEUGEOT 208 HYbrid FE-prosjektet og senere med PEUGEOT 308 R HYbrid, som ble vist offentlig for første gang i 2015.

508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED er resultatet av denne erfaringen og teknologiske spisskompetansen. Den er en verdig arvtager til de tidligere modellene. Arven etter løpsbilene og PEUGEOT Sports teknologiske ekspertise kjennetegner denne bilen, der skyhøy ytelse møter beskjedne utslipp (46 g CO2) og stor rekkevidde i helelektrisk modus (42 km, WLTP).

DEN NYE 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED

/image/60/7/508-pse-ndp.804607.jpeg

Nye 508 og 508 SW PEUGEOT SPORT ENGINEERED byr på elegant design og spennende innovasjon. Hybriddrift gir fremragende kjøreøkonomi og lave utslipp kombinert med høy ytelse.

508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED