HOPP TIL INNHOLDET

Vedlikehold du kan gjøre selv

Anbefalt vedlikehold

Om du ønsker å beholde den franske følelsen og de gode kjøreegenskapene i din Peugeot så lenge som mulig, er det viktig at du pleier den med litt kjærlighet. Her er våre beste tips til vedlikehold som du kan gjøre selv for et godt bilforhold langt inn i fremtiden.

 

 

Vask bilen!

En bilvask er ikke bare en bilvask. Joda, bilen blir både pen og vakker når den er nyvasket, men det betyr så mye mer. En god vask fjerner slaps, veistøv, salt og skitt som kan skade lakken i det lange løp.



Om du velger å brette opp ermene og vaske bilen din selv, eller lar en maskin gjøre jobben, spiller mindre rolle. Det viktigste er å få bilen skikkelig ren. Det som kan være greit å vite, er at dersom du vasker den i maskin, kan roterende børster skade lakken over tid. Velg gjerne en børsteløs variant om du har mulighet til det.

 

En Peugeot er gjerne fullstappet med avansert, fransk teknologi som gjør kjøreopplevelsen mer leken.  Men støv, smuss, snø og slaps kan hindre teknologien å gjøre jobben sin. En vask er derfor viktig for å få bort smuss fra kamera, sensorer og lignende, slik at assistansesystemer skal fungere best mulig. 

Polering

Man skal ha et hjerte av stål for å ikke få litt ekstra puls av en nypolert Peugeot. Men skjønnhet er ikke den eneste grunnen til at man bør være flink til å polere. Det gir en essensiell lakkbeskyttelse man ikke bør unnvære. Det er anbefalt at man polerer bilen minst to ganger i året - enten selv eller hos fagfolk.

 

Velger du å gjøre det selv, er det viktig at du begynner med å gi bilen en grundig vask først. Start bilvasken med en god runde avfetting, slik at du får bort alt av fett, smuss og asfaltrester fra lakken. 

Etterfyll spylervæske

Norske veier, spesielt om vinteren, gjør raskt frontruten til et samlingssted for smuss, støv og skitt. Kuren for å beholde god sikt er spylervæsken - et vidundermiddel som aldri må undervurderes.

 

Du kan lett etterfylle spylervæske selv. Påfyllingsrøret for spylervæske finner du like under panseret, og er godt merket. Det kan også være smart å oppbevare en ekstra kanne i bilen, særlig dersom du kjører i områder hvor det er langt mellom hver bensinstasjon.

Sjekk vindusviskerne

Gode vindusviskere er essensielle. Og for at de skal vare lenger, er det viktig å vaske og tørke av dem med jevne mellomrom. Men dersom du ser tydelige striper av vann på frontruten når vindusviskerne går, er det et tegn på at du bør skifte viskerblader. En god regel er å skifte viskerblader hvert år, gjerne før høstmørket setter inn.

Sjekk dekktrykk og mønsterdybde

Selv fransk finesse kan bli ødelagt av feil dekktrykk. Sørg derfor for å sjekke dekktrykket jevnlig, slik at du alltid har riktig trykk i dekkene. Å kjøre med feil dekktrykk går utover kjørekomfort, sikkerhet og kan gi feil slitasje på dekkene. Sjekk derfor om du har riktig dekktrykk minst en gang i måneden. Du finner riktig dekktrykk i instruksjonsboken eller i bilens dørkarm (førersiden).

 

Dekk er en slitevare. Mønsterdybden er avgjørende for dekkenes grep mot underlaget, og derfor er det viktig å sjekke status med jevne mellomrom. Det finnes ulike krav til mønsterdybde avhengig av sesong. Om sommeren er kravet en dybde på 1,6 mm, mens det om vinteren er krav om en mønsterdybde på minimum 3 mm over minimum to tredjedeler av dekkets bredde. Vi anbefaler at du kjøper nye dekk i god tid før minstemålet er nådd.

 

Mønsterdybden sjekker du enklest med en mønsterdybdemåler, en målestokk eller en linjal. Er du usikker, la verkstedet sjekke for deg.

Sjekk olje

Riktig oljenivå er viktig for at din Peugeot skal være et velsmurt maskineri. Sjekk derfor oljenivået jevnlig om du kjører Peugeot med bensin- eller dieselmotor. Bruk peilepinnen i motorrommet for å sjekke status. Gjør dette mens bilen står flatt. Og har du nettopp kjørt bilen bør du vente noen minutter slik at oljen får rent på plass.

 

Trekk ut peilepinnen, tørk av den med papir, og sett den tilbake igjen. Når du da trekker den ut igjen, kan du enkelt avlese oljenivået. Er det for lavt, anbefaler vi at du sjekker instruksjonsbok for informasjon om etterfylling av olje.

Følg serviceintervaller

Selv en moderne flott Peugeot trenger vedlikehold av fagfolk. Følg derfor serviceintervallene på bilen, så beholder du nybilgarantien og rettighetene dine for eventuelle reklamasjoner. Dersom du en dag skal selge din Peugeot, vil et komplett servicehefte bidra til et enklere og tryggere salg, og kanskje også en bedre pris. 

Utbedre skader på lakk eller rute

Selv en liten steinsprutskade, kan gjøre stor skade. Derfor er det smart å få det ordnet så raskt som mulig. Vann kan trenge gjennom selv de minste riper, og rustdannelse kan oppstå. Det samme gjelder småskader på frontruten. Der kan vann samle seg i små hakk, og når vannet fryser til is, utvider det seg og kan føre til mer alvorlig sprekkdannelse.

 

Kort oppsummert: Oppdager du en skade, fiks den med en gang! 

Regelmessig, hard nedbremsing 

Grunnet regenerering på en hybrid eller elektrisk Peugeot, brukes ikke bremsene like ofte som på en bensinbil. Derfor kan det være lurt å gjennomføre noen kontrollerte, harde nedbremsinger for å hindre rustdannelser på bremseskivene. Det er svært enkelt å gjennomføre. Alt du må gjøre er å finne et egnet sted, som en tom parkeringsplass, akselerer opp i moderat fart og trykke hardt på bremsepedalen. Gjenta prosessen to-tre ganger.

 

Ved å gjøre dette, fjerner du salt og avleiringer på bremseskivene, som er det som vanligvis skaper rustdannelse.  Så enkelt kan du unngå rustdannelse og få bremsene til å fungere som de skal og varer lenger.