HOPP TIL INNHOLDET
Elektrisk mobilitet

ELEKTRISK MOBILITET FRA PEUGEOT

Valgfrihet

Vi tilbyr et bredt spekter av rene elbiler og ladbare hybrider. Velg den av PEUGEOTs modeller som passer deg best, og velg deretter om du vil ha bensin-, diesel- eller elektromotor.

 

Alle våre modeller har god plass, både i kupeen og i bagasjerommet.

Uansett hvilken modell du velger, kan du velge mellom flere driftstyper: 

 

  • Mellom bybil og helelektrisk SUV
  • Eller mellom SUV og ladbar hybrid.

 

Det er det vi hos PEUGEOT kaller POWER OF CHOICE

Fordelene med å kjøre elektrisk

Fem egenskaper som gir komfortable kjøreopplevelser
Ingen støy
Ingen girskift
Ingen vibrasjoner
Ingen CO2-utslipp under kjøring
Ingen drivstofflukt

GODE KJØREOPPLEVELSER

Elektrisk drevne biler kjører jevnt og smidig og akselerer raskt på grunn av fullt dreiemoment fra start.

I byen bidrar den stillegående elektromotoren til å redusere støyforurensningen. Dette skaper også ro for både for fører og passasjerer.

 

Med PEUGEOT SPORT ENGINEERED-serien innfører PEUGEOT Neo-Performance-konseptet i serieproduksjonen. 

 

Ta plass bak rattet i PEUGEOT SPORT ENGINEERED 508 og 508 SW med 360 hk og kjenn på den gode følelsen som høy ytelse med lave utslipp gir.

 

Den nye PEUGEOT 3008 hybrid fås også som HYBRID4 med 300 hestekrefter og firehjulsdrift. Bilen har svært gode kjøreegenskaper og lavt drivstofforbruk takket være to elektromotorer og gjenvinning av bremseenergi.

 

 

Med den ergonomiske førerplassen PEUGEOT i-Cockpit® kjører du enklere og mer intuitivt, med økt komfort og sikkerhet. Systemet består av: 

 

  • Kompakt multifunksjonsratt
  • Berøringsskjerm med stemmestyrt 3D-navigasjon
  • Vippebrytere for rask og intuitiv tilgang til ulike komfortfunksjoner
  • Head-up-instrumenter, slik at du kan holde øynene på veien 

 

 

I elbilene og de ladbare hybridene viser PEUGEOT i-Cockpit® en rekke kjørerelatert informasjon i synsfeltet ditt. Kjøremodus, ladeindikator og rekkevidde ses på instrumentene foran deg, mens berøringsskjermen viser oversikt over strøm- og drivstofforbruk.

RASKT OG ENKELT

Vi har utviklet en rekke tjenester som gjør det enklere for kundene våre å kjøre elbil. Tjenestene er basert på de tre hovedprinsippene lading, mobilitet og service.

Våre miljøforpliktelser

Utslipp

Livsløpsanalyse LCA : 

 

Ifølge en undersøkelse gjort av organisasjonen Transport & Environment (T&E) slipper en elbil slipper ut 50 % mindre CO2 i løpet av hele livssyklusen, sammenlignet med en gjennomsnittlig europeisk forbrenningsbil.

 

Elbiler slipper ikke ut CO2 eller andre forurensende gasser under kjøring.

 

Elbilers karbonavtrykk avhenger av hvordan strømmen produseres, men også av CO2-utslippene knyttet til produksjon av batteriet.

 

Produksjon av elbiler og batterier

Dette består batteriet i en elbil av:

  • Litiumionbatterier inneholder ikke sjeldne jordarter.
  • Stål, aluminium og plast er de tre hovedkomponentene.

 

PEUGEOT krever av sine råvareleverandører at de:

  • Sørger for at disse materialene leveres på en ansvarlig måte.
  • Leverer en detaljert beskrivelse av materialene som brukes og deres kilder, for visse produkter.
Resirkulering av batterier

Peugeot har siden 2012 resirkulert batteriene som brukes i elbilene og de ladbare hybridene. Vi samarbeider med flere spesialiserte partnere for å optimalisere batterienes levetid Litiumion (Li-ion) og nikkelmetallhydrid (NiMh) .

 

For eksempel ble vår partner i Frankrike tildelt sølvmedaljen av organisasjonen ECOVADIS for sin innsats innen CSR Corporate Social Responsibility. CSR er bedriftenes samfunnsansvar for en bærekraftig utvikling  for håndteringen av batterier etter endt levetid.

 

Stellantis-gruppen er aktivt involvert på dette kompetanseområdet over hele verden. Målet er å inngå samarbeid med flere partnere for å forlenge batterienes levetid, ved hjelp av reparasjon, resirkulering og ombruk.

Peugeot-ONF Forest Carbon Sink project

PEUGEOT-ONF Forest Carbon Sink-prosjektet ble startet av PEUGEOT i 1998. Målet med prosjektet er å forstå dynamikken i restitueringen av tropiske skoger og deres rolle i absorbering og lagring av drivhusgasser.

 

Prosjektet er lokalisert i den nordvestlige delen av Mato Grosso i Brasil, hvor det strekker seg over et landområde på over 100 000 mål, inkludert mer enn 70 000 mål bevart skog i Amazonas og 20 000 mål tidligere beitemark. Siden 1999 har det blitt plantet mer enn 2,5 millioner trær, hovedsakelig arter som er hjemmehørende her, på disse svekkede områdene, og skogen har blitt restituert.