HOPP TIL INNHOLDET
SIKKERHETSSYSTEMER

SIKKERHETSSYSTEMER

Peugeot hjelpemidler og utstyr dedikert til sikkerhet 

CRUISEKONTROLL
VIRKEMÅTE

Adaptiv cruisekontroll er et system for hastighetsregulering med en tilleggsfunksjon som regulerer avstanden til kjøretøyet foran deg.

 

Denne funksjonen er spesielt godt egnet for kjøring på motorvei når trafikken er noe tett eller flyter jevnt, siden den hindrer at cruisekontrollen slår seg av dersom kjøretøyet foran bremser for mye eller kjører for sakte. Når radarsensoren registrerer et kjøretøy, holder funksjonen en konstant avstand ved å automatisk redusere bilens hastighet med opptil 20 km/t med motorbremsen. Når det ikke lenger er noe kjøretøy foran deg, gjenopptar cruisekontrollen hastigheten du har stilt inn. Hvis en hastighetsreduksjon på 20 km/t ikke er nok til å holde avstanden, varsler cruisekontrollen deg og overlater hastighetsreguleringen til deg.

ADAPTIV CRUISEKONTROLL MED STOPPFUNKSJON (ACC STOP)

Bilen har en radarsensor midt på støtfangeren foran, med en rekkevidde på opptil 150 meter. Adaptiv cruisekontroll med stoppfunksjon (ACC Stop) har to funksjoner i hastigheter fra 30 til 180 km/t:

 

Den holder automatisk hastigheten du har stilt inn.

Den holder automatisk valgt avstand til kjøretøyet foran (3 forhåndsdefinerte avstander: stor, middels og liten).

Dette systemet registrerer kjøretøyer foran deg som kjører i samme retning. Det regulerer automatisk bilens hastighet etter kjøretøyet foran ved hjelp av motorbremsen og bremseanlegget (bremselysene slås da på) for å holde en konstant avstand og kan også bremse bilen helt ned (biler med automatgirkasse) eller til 30 km/t (biler med manuell girkasse)*.

ANTISPINNREGULERING
GRIP CONTROL 

Med Grip Control kan du ta deg fram overalt. Dette patenterte systemet bruker en spesialtilpasset pneumatisk løftemekanisme.

 

Grip Control optimerer veigrepet ved å tilpasse kraftoverføringen til forhjulene etter underlaget. Systemet sørger for at du alltid har kontroll. Du kan velge mellom flere moduser med dreiebryteren på midtkonsollen:

 

• Standardmodus er beregnet på normale veiforhold der det er liten fare for skrens.

• Snømodus tilpasser sluringen til hvert forhjul etter underlaget. Når bilen når en hastighet på 50 km/t, bytter systemet til standardmodus.

• Terrengmodus gjør det enklere å kjøre på glatt underlag (gjørme, vått gress o.l.). Den sørger for at bilen starter under slike forhold ved å overføre mest mulig dreiemoment til hjulet med best grep. Den fungerer som en differensialbrems, og er spesielt godt egnet for bruk på vei. Den kan brukes i opptil 80 km/t.

• Sandmodus lar begge hjulene spinne samtidig, slik at du får fremdrift på mykt underlag og ikke så lett blir sittende fast. Denne modusen kan brukes i opptil 120 km/t, over denne hastigheten bytter systemet til standardmodus.

• ESP Off-modusen lar deg deaktivere ESP og Grip Control, i opptil 50 km/t, slik at du kan styre alt selv.

AVANSERT GRIP CONTROL

Avansert Grip Control er et utvidet antispinnsystem med følgende funksjoner:

  • Optimert antispinnregulering med fem moduser (standard, snø, gjørme, sand, ESP Off) som styres med en dreiebryter på midtkonsollen
  • Spesialtilpasset pneumatisk løftemekanisme på 18'' M+S (gjørme og snø)
  • Hill Assist Descent Control (HADC) er en ny funksjon som gjør det enklere å kjøre i nedoverbakker. Det innovative systemet holder bilens hastighet svært lav (3 km/t), slik at du kan kjøre kontrollert og trygt i vanskelige situasjoner.
  • Du aktiverer funksjonen for hastigheter under 70 km/t med dreiebryteren på midtkonsollen. Systemet blir aktivt i hastigheter under 30 km/t.
  • Hvis nedoverbakken ikke er så bratt eller kjøreforholdene ikke er så vanskelige, kan du slippe gass- og bremsepedalen. Hvis du har lagt inn første- eller andregir, reguleres hastigheten.
  • Du kan aktivere HADC-funksjonen ved å sette girkassen i fri når du skal kjøre ned en bratt bakke eller kjøreforholdene er vanskelige. Hastigheten er lavere i nedoverbakke for å øke sikkerheten.

 

HADC-funksjonen tilpasser seg hellingen:

– mellom 5 og 8 % er hastigheten ca. 17 km/t

– over 8 % regulerer funksjonen hastigheten til mellom 3 og 17 km/t

AKTIV NØDBREMSASSISTENT

Den aktive nødbremsassistenten bremser bilen hvis du ikke reagerer raskt nok. Den automatiske bremsingen kan hjelpe deg å unngå kollisjon eller redusere kraften i sammenstøtet. Systemet reagerer på biler som kjører i samme retning eller står i ro, og fotgjengere (gjenkjenner ikke sykler, motorsykler, dyr og gjenstander i veibanen). Betingelser for den aktive nødbremsassistenten:

 

  • Hastigheten til bilen din må være mellom 5 og 140 km/t for at en bil i bevegelse skal bli registrert.
  • Hastigheten til bilen din må være under 80 km/t for at en bil som står i ro, skal bli registrert
  • Hastigheten til bilen din må være under 60 km/t for at en fotgjenger skal bli registrert.
FILHOLDERASSISTENT
STANDARD
Blindsonevarsleren informerer deg når det er et kjøretøy i blindsonen i kjørefeltet ved siden av deg. Dette utstyret leveres sammen med parkeringssensorer foran og bak eller Visiopark 1.
AKTIV
Mellom 65 og 180 km/t korrigerer systemet bilens kurs. Når det registrerer fare for at bilen utilsiktet kommer til å krysse en linje, styrer det bilen gradvis tilbake i kjørefeltet. Du kan forhindre korrigeringen ved å holde fast rattet (f.eks. under en unnamanøver). Korrigeringen avbrytes når du setter på blinklyset.
BLINDSONEVARSLER
STANDARD
Blindsonevarsleren informerer deg når det er et kjøretøy i blindsonen i kjørefeltet ved siden av deg. Dette utstyret leveres sammen med parkeringssensorer foran og bak eller Visiopark 1.
VIRKEMÅTE

Mellom 12 og 140 km/t varsler dette systemet deg om kjøretøyer i blindsonen som kan utgjøre en fare. Når systemet har registrert et kjøretøy, lyser en indikator i sidespeilet på den relevante siden.

 

Dette systemet virker sammen med den aktive filholderassistenten. I tillegg til at indikatoren i sidespeilet på den relevante siden lyser, vil bilens kurs bli korrigert for å forhindre kollisjon hvis en linje krysses når blinklyset er på.

TRETTHETSVARSLING
PAUSEANBEFALING
Når du har kjørt i to timer i over 65 km/t uten pause, høres et varselsignal og det vises en melding om at du bør ta en pause.
TRETTHETSVARSLING
Tretthetsvarslingen er et tillegg til pauseanbefalingen. Et kamera øverst på frontruten overvåker bilens kurs. Systemet analyserer bilens bevegelser i forhold til veioppmerkingen for å evaluere hvor oppmerksomt du kjører. Systemet varsler i flere trinn, både med lydsignaler og meldinger (Vær oppmerksom! eller Ta en pause!).