Elektriske Peugeot E-5008 SUV
Peugeot E-5008 byr på det kundene forventer. Nå kombineres alle familieegenskapene med lang elektrisk rekkevidde, 4x4, og en helt nyutviklet i-Cockpit. I tillegg til de praktiske behovene modellen tilfredsstiller, gjør et markant design, lekre materialer og en innbydende kupé turen til en nytelse.
Peugeot E-5008 er basert på den helt nye plattformen STLA Medium, og både bilen, motoren og batteriet bygges i Frankrike.
"Vi er godt i gang med å gjøre Peugeot mye mer relevant i det norske markedet! Det handler om å lansere elektriske SUVer med lang rekkevidde og 4x4. Nå er vi i gang med to helt nye modeller, og vi har noe for enhver smak" - sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.
Peugeot har for lengst forpliktet seg til å bli et 100 prosent elektrisk merke. Peugeot E-5008 vil bli produsert eksklusivt i Sochaux. Batteriet fra ACC (Stellantis, Mercedes og Saft) blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin.
Peugeot E-5008 viser fleksibiliteten til den nye STLA Medium-plattform, og er den første bilen som bygges på denne utvidete varianten. Akselavstanden på E-5008 er hele 2,9 meter, noe som gjør plassen innvendig spesielt generøs. Den totale lengden på bilen er 4,79 meter.
Peugeot E-5008 byr på det kundene forventer. Nå kombineres alle familieegenskapene med lang elektrisk rekkevidde, 4x4, og en helt nyutviklet i-Cockpit. I tillegg til de praktiske behovene modellen tilfredsstiller, gjør et markant design, lekre materialer og en innbydende kupé turen til en nytelse.
Peugeot E-5008 er basert på den helt nye plattformen STLA Medium, og både bilen, motoren og batteriet bygges i Frankrike.
"Vi er godt i gang med å gjøre Peugeot mye mer relevant i det norske markedet! Det handler om å lansere elektriske SUVer med lang rekkevidde og 4x4. Nå er vi i gang med to helt nye modeller, og vi har noe for enhver smak" - sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.
Peugeot har for lengst forpliktet seg til å bli et 100 prosent elektrisk merke. Peugeot E-5008 vil bli produsert eksklusivt i Sochaux. Batteriet fra ACC (Stellantis, Mercedes og Saft) blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin.
Peugeot E-5008 viser fleksibiliteten til den nye STLA Medium-plattform, og er den første bilen som bygges på denne utvidete varianten. Akselavstanden på E-5008 er hele 2,9 meter, noe som gjør plassen innvendig spesielt generøs. Den totale lengden på bilen er 4,79 meter.
STOR OG VELUTSTYRT
Peugeot E-5008 er en stor SUV. Selv om den har en bakkeklaring på over 20 centimeter, kombinerer den gode kjøreopplevelser med et elegant og linjelekkert design som kamuflerer det store bagasjerommet.
E-5008 leveres med Peugeots nye Pixel LED-teknologi. Teknologien tilpasser automatisk lysene etter trafikkforholdene, og opprettholder best mulig belysning uten å forstyrre andre trafikanter.
Innvendig kan både fører og passasjerer la seg omfavnes av et interiør som allerede har fått mye skryt i den mer kompakte E-3008. Nyeste generasjon i-Cockpit skaper en unik kjøreopplevelse.
De høyt plasserte instrumentene, som Peugeot har hatt lenge, er nå slått sammen med berøringsskjermen, som vanligvis sitter i midtkonsollen. Dette har blitt en stor 21-tommers buet skjerm som bedrer kjøreopplevelsen. Peugeot har også valgt å beholde en del fysiske knapper, samt ti programmerbare knapper, såkalte i-Toggles.
E-5008 leveres med flere motorer og to batteristørrelser, med rekkevidde fra 500 til 660 kilometer. To varianter, med henholdsvis 4x4 og Long Range, kommer senere.
Standardmodellen har 210 hestekrefter og 345 newtonmeter, og Long Range har 230 hestekrefter og 345 newtonmeter. To-motors firehjulsdrevet versjon gir en totaleffekt på 320 hestekrefter og 345 newtonmeter foran og 170 newtonmeter bak. Standard batteri for både to- og firehjulsdrift er 73 kWt, og Long Range får hele 98 kWt.
E-5008 håndterer ladeeffekt opptil 160 kW. Hele fremdriftsbatteriet er plassert mellom akslingene. Det har en 400-volts arkitektur og en kjemisk sammensetning av nikkel, mangan og kobolt. Batteriet har åtte års garanti (eller 160 000 km) med 70% kapasitet.
E-5008 leveres med flere motorer og to batteristørrelser, med rekkevidde fra 500 til 660 kilometer. To varianter, med henholdsvis 4x4 og Long Range, kommer senere.
Standardmodellen har 210 hestekrefter og 345 newtonmeter, og Long Range har 230 hestekrefter og 345 newtonmeter. To-motors firehjulsdrevet versjon gir en totaleffekt på 320 hestekrefter og 345 newtonmeter foran og 170 newtonmeter bak. Standard batteri for både to- og firehjulsdrift er 73 kWt, og Long Range får hele 98 kWt.
E-5008 håndterer ladeeffekt opptil 160 kW. Hele fremdriftsbatteriet er plassert mellom akslingene. Det har en 400-volts arkitektur og en kjemisk sammensetning av nikkel, mangan og kobolt. Batteriet har åtte års garanti (eller 160 000 km) med 70% kapasitet.
Panoramic i-Cockpit
Både utforming, materialer, og ikke minst belysning, gjør E-5008 like banebrytende som E-3008, med stor vekt på interiør. Den 21-tommer buede skjermen Panoramic i-Cockpit, skaper en unik kjøreopplevelse. Indirekte belysning gir et inntrykk av at skjermen svever fritt.
Høyt plasserte instrumenter, som Peugeot har hatt lenge, er nå slått sammen med berøringsskjermen, som vanligvis sitter i midtkonsollen. Dette har blitt en stor buet skjerm som bedrer kjøreopplevelsen. Peugeot har også valgt å beholde en del fysiske knapper, samt ti programmerbare knapper, såkalte i-Toggles.
Det kompakte rattet har oppvarming som standard på E-5008 GT.
Allure-versjoner har Peugeot i-Connect-systemet som standard. Det tilbyr komplett tilkobling takket være trådløs speiling av både Apple CarPlay og Android Auto.
Peugeot i-Connect Advanced, standard på E-5008 GT, har TomTom navigasjonssystem med reiseplanlegger.
"OK, PEUGEOT" er startfrasen for å få tilgang til stemmestyring av en rekke funksjoner. Det kan være adgang til infotainment, navigasjon, klimaanlegg og telefon. Stemmegjenkjenningen kan nå skille mellom kommandoer gitt av fører og passasjerer.
Kunstig intelligens, ChatGPT, vil også være tilgjengelig på E-5008. Her kan du spørre om alt det er naturlig å spørre ChatGPT om!
Takket være en lang akselavstand, kan E-5008 tilby mye beinplass for passasjerer på andre rad. I tillegg kan tredje rad by på en ny standard for både romslighet og inn- og utstigning i dette segmentet.
Andre rad i E-5008 er utstyrt med komfortable seter der en 60/40-delt benk er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter. Dette gir både fleksibilitet og komfort.
Tilgang til setene i tredje rad er enklere enn noen gang takket være Easy Access-systemet. Setene på andre rad kan vippes helt opp og skyves fremover samtidig ved hjelp av en hendel som finnes øverst på seteryggen. Denne nye mekanismen forbedrer tilgjengeligheten til rad tre betydelig.
"OK, PEUGEOT" er startfrasen for å få tilgang til stemmestyring av en rekke funksjoner. Det kan være adgang til infotainment, navigasjon, klimaanlegg og telefon. Stemmegjenkjenningen kan nå skille mellom kommandoer gitt av fører og passasjerer.
Kunstig intelligens, ChatGPT, vil også være tilgjengelig på E-5008. Her kan du spørre om alt det er naturlig å spørre ChatGPT om!
Takket være en lang akselavstand, kan E-5008 tilby mye beinplass for passasjerer på andre rad. I tillegg kan tredje rad by på en ny standard for både romslighet og inn- og utstigning i dette segmentet.
Andre rad i E-5008 er utstyrt med komfortable seter der en 60/40-delt benk er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter. Dette gir både fleksibilitet og komfort.
Tilgang til setene i tredje rad er enklere enn noen gang takket være Easy Access-systemet. Setene på andre rad kan vippes helt opp og skyves fremover samtidig ved hjelp av en hendel som finnes øverst på seteryggen. Denne nye mekanismen forbedrer tilgjengeligheten til rad tre betydelig.
Enormt bagasjerom
Bagasjerommet i nye E-5008 er på hele 748 liter i femseters konfigurasjon og 259 liter i syvseters konfigurasjon. Med alle seter slått ned er volumet 1.815 liter.
Med alle syv seter oppe er gulvet i lasterommet 42 centimeter dypt. I toseters oppsett er lastelengden opptil to meter. Under rad tre finnes et lasterom på 80 liter. Dette rommet er litt mindre på varianten med firehjulsdrift. Bagasjeromsskjuleren har også en egen lagringsplass i dette rommet.
Det store panoramataket i glass slipper inn rikelig med lys. Fremre del kan åpnes, noe som er sjeldent på en elektrisk bil.
De nye setene tilbyr optimal komfort og støtte. I utstyrsvarianten Allure består de av en skinnimitasjon og stoff, mens GT har skinnimitasjon og Alcantara. På GT-versjonen er det også ventilasjon og massasje foran og varme i baksetet hvis man velger helskinn. Forsetene har sidestøtter som blåses opp eller tømmes elektrisk for å tilpasse seg passasjerens kropp.
Passasjerene på andre og tredje rad er også sikret en behagelig tur. I tillegg til god plass kan setene justeres i lengderetningen og ryggen har fem innstillinger. Kontrollpanelet på baksiden av midtkonsollen lar passasjerene på rad to kontrollere temperatur og ventilasjon i det tredelte klimaanlegget. Oppvarmede seter i GT justeres også her. Midtkonsollen har en 12-volt kontakt supplert med to USB-C kontakter avhengig av versjon. På GT-versjonen har midtarmlenet to koppholdere og sidevinduene i bakdørene har solgardiner. De to plassene i rad tre har både koppholdere, leselys, armlener og uttak til 12 volt.