NYE E-2008 I OPPDATERT VERSJON
Jeg pleier å si at vi designere er som svamper. Vi suger til oss inspirasjon fra trender i samfunnet, blant annet innen arkitektur, kunst og miljø. Vi tar pulsen på det som skjer, og arbeidet vårt preges av vår tolkning av verden i dag og i fremtiden.
Vi holder selvsagt også et øye med hva konkurrentene våre gjør, men vi er opptatt av å dyrke vår historie. Peugeot er et merke med en sterk identitet og stø kurs som stadig fornyes. Det legger føringer for arbeidet vårt som designere, og fungerer som en rettesnor for formspråket og signaturen.
Når vi jobber med å fornye et bildesign, er identitet og modernisering nøkkelordene våre. Målet vårt er å fange trendene i bransjen. Det er det som er drivkraften vår.
En bil oppdateres vanligvis cirka fire år etter lansering. Når bilen har vært på markedet i ett år, ser vi på hvordan den selger. Så utarbeider vi spesifikasjoner og designforslag. Med to år til lanseringen har vi tid til å utvikle bilen. Produktplanene utarbeides i god tid, slik at hele Peugeot-utvalget fremstår som helhetlig i utstillingslokalene.
Vi er imidlertid fleksible og kan gjøre tilpasninger avhengig av teknologiske fremskritt og kundenes tilbakemeldinger. Et eksempel på dette er E-2008, der planen vår utviklet seg i tråd med merkets mål om å kun tilby elektriske biler innen 2030. Utfordringen ble å tilpasse bilens energiutnyttelse til nødvendig teknologi for å øke rekkevidden.
Pierre-Paul Mattei: Når vi oppdaterer et bildesign, starter vi ikke med blanke ark, men fornyer 80 prosent av den eksisterende bilen. Vi må ta hensyn til det opprinnelige designet, noe som gir oss visse begrensninger, men vi prøver å være så kreative som mulig. Jeg synes det er en både spennende og krevende oppgave. Jeg bruker å sammenligne det med kortprogrammet i kunstløp – alle de obligatoriske elementene må være med, men det er også rom for et personlig kunstnerisk uttrykk.
Marion Bouvier:
Tre hovedmål ble definert for E-2008:
- Oppdatere designet for å gjøre SUV-en mer attraktiv og i tråd med dagens modellutvalg. Design er et viktig kjøpskriterium for kundene våre.
- Forbedre bilens teknologi og nettbaserte løsninger.
- Hele modellutvalget til Peugeot skal være 100 prosent elektrisk innen 2030. Det er derfor viktig å etablere Peugeot E-2008 som elbil og tilby en rekkevidde på minimum 400 km.
Tre hovedmål ble definert for E-2008:
- Oppdatere designet for å gjøre SUV-en mer attraktiv og i tråd med dagens modellutvalg. Design er et viktig kjøpskriterium for kundene våre.
- Forbedre bilens teknologi og nettbaserte løsninger.
- Hele modellutvalget til Peugeot skal være 100 prosent elektrisk innen 2030. Det er derfor viktig å etablere Peugeot E-2008 som elbil og tilby en rekkevidde på minimum 400 km.
Med nye batterier og ny og kraftigere elektromotor er effekten økt med 15 prosent fra 136 til 156 hestekrefter. Rekkevidden er nå opptil 406 km.