HOPP TIL INNHOLDET

NYE E-2008 I OPPDATERT VERSJON

6 minutters lesing
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her
Hos Peugeot startet sommeren med lanseringen av nye E-2008. Peugeots populære SUV har fått en ansiktsløftning.
Det er et kjent ordtak som sier at Rom ikke ble bygget på én dag. Det samme kan sies om E-2008. En facelift er et langsiktig prosjekt som består av flere faser.
Marion Bouvier (produktansvarlig hos Peugeot) og Pierre-Paul Mattei (prosjektdesignansvarlig hos Peugeot) forteller om hvordan Peugeots biler får en ny vår. 
Hvordan blir et nytt bildesign til?
Modernisering er selve hjørnesteinen i prosessen
Pierre-Paul Mattei:

Jeg pleier å si at vi designere er som svamper. Vi suger til oss inspirasjon fra trender i samfunnet, blant annet innen arkitektur, kunst og miljø. Vi tar pulsen på det som skjer, og arbeidet vårt preges av vår tolkning av verden i dag og i fremtiden. 

 

Vi holder selvsagt også et øye med hva konkurrentene våre gjør, men vi er opptatt av å dyrke vår historie. Peugeot er et merke med en sterk identitet og stø kurs som stadig fornyes. Det legger føringer for arbeidet vårt som designere, og fungerer som en rettesnor for formspråket og signaturen. 

 

Når vi jobber med å fornye et bildesign, er identitet og modernisering nøkkelordene våre. Målet vårt er å fange trendene i bransjen. Det er det som er drivkraften vår. 

Marion Bouvier:
I produktutviklingen går vi nøye gjennom tilbakemeldingene fra kundene våre. De viser oss hva kundene liker, og hva som må forbedres når det gjelder teknologi og infotainment. Disse kvalitative og kvantitative undersøkelsene gir oss et innblikk i hvordan vi ligger an i forhold til konkurrentene. 
Riktig timing er alfa og omega
Marion Bouvier:

En bil oppdateres vanligvis cirka fire år etter lansering. Når bilen har vært på markedet i ett år, ser vi på hvordan den selger. Så utarbeider vi spesifikasjoner og designforslag. Med to år til lanseringen har vi tid til å utvikle bilen.  Produktplanene utarbeides i god tid, slik at hele Peugeot-utvalget fremstår som helhetlig i utstillingslokalene. 

 

Vi er imidlertid fleksible og kan gjøre tilpasninger avhengig av teknologiske fremskritt og kundenes tilbakemeldinger. Et eksempel på dette er E-2008, der planen vår utviklet seg i tråd med merkets mål om å kun tilby elektriske biler innen 2030. Utfordringen ble å tilpasse bilens energiutnyttelse til nødvendig teknologi for å øke rekkevidden. 

Pierre-Paul Mattei:
Jeg vil legge til at det er viktig at modellutvalget fremstår som helhetlig. Når kundene kommer inn i utstillingslokalet hos forhandleren, skal de ikke få følelsen av at det er gamle biler på den ene siden og moderne biler på den andre. 
Bli med bak kulissene og se hvordan nye E-2008 ble til
Gjennomgående oppdatert

Pierre-Paul Mattei: Når vi oppdaterer et bildesign, starter vi ikke med blanke ark, men fornyer 80 prosent av den eksisterende bilen. Vi må ta hensyn til det opprinnelige designet, noe som gir oss visse begrensninger, men vi prøver å være så kreative som mulig. Jeg synes det er en både spennende og krevende oppgave. Jeg bruker å sammenligne det med kortprogrammet i kunstløp – alle de obligatoriske elementene må være med, men det er også rom for et personlig kunstnerisk uttrykk. 

 

Oppdatering trinn for trinn
Pierre-Paul Mattei: 
Livssyklusen for en bilmodell er cirka åtte år, og midtveis i denne syklusen lanseres det en oppdatert utgave. Merket spesifiserer hvilke forventninger de har og mulige forbedringer og tilpasninger. Deretter utarbeides flere designforslag. Når valget er tatt, gjøres noen siste finjusteringer som tar hensyn til de ulike begrensningene. Til slutt klargjøres utstyret på fabrikken for produksjonen av den nye bilen. Hele denne prosessen tar om lag to år. Så du begynner faktisk å tenke på oppdatering allerede det andre året bilen er på markedet. 
Marion Bouvier:
Vi har to år på oss til å se hvordan bilen selger i de ulike markedene og forberede de nye designspesifikasjonene. Vi bruker denne tiden til å bestemme hvilke endringer som skal gjøres. 
Målsetting

Marion Bouvier: 

Tre hovedmål ble definert for E-2008:

 

  • Oppdatere designet for å gjøre SUV-en mer attraktiv og i tråd med dagens modellutvalg. Design er et viktig kjøpskriterium for kundene våre.
  • Forbedre bilens teknologi og nettbaserte løsninger. 
  • Hele modellutvalget til Peugeot skal være 100 prosent elektrisk innen 2030. Det er derfor viktig å etablere Peugeot E-2008 som elbil og tilby en rekkevidde på minimum 400 km.
Marion Bouvier:

Tre hovedmål ble definert for E-2008:

 

  • Oppdatere designet for å gjøre SUV-en mer attraktiv og i tråd med dagens modellutvalg. Design er et viktig kjøpskriterium for kundene våre.
  • Forbedre bilens teknologi og nettbaserte løsninger. 
  • Hele modellutvalget til Peugeot skal være 100 prosent elektrisk innen 2030. Det er derfor viktig å etablere Peugeot E-2008 som elbil og tilby en rekkevidde på minimum 400 km.

 

 

Fokus på merkets verdier 
Karisma, kvalitet og kjøreglede
Den nye logoen, lyssignaturen, lyktene som er formet som klør, og grillen i samme farge som karosseriet gjør bilen elegant og unik.
Den nye logoen, lyssignaturen, lyktene som er formet som klør, og grillen i samme farge som karosseriet gjør bilen elegant og unik.
Kjøregleden er sikret med modernisert i-Cockpit som er utstyrt med 10-tommers HD-skjermer og enda mer teknologi. I tillegg har 3D-instrumentgruppen fått ny grafikk, flere nettbaserte løsninger og bedre tilpasningsmuligheter. 
Kjøregleden er sikret med modernisert i-Cockpit som er utstyrt med 10-tommers HD-skjermer og enda mer teknologi. I tillegg har 3D-instrumentgruppen fått ny grafikk, flere nettbaserte løsninger og bedre tilpasningsmuligheter. 

 

Med nye batterier og ny og kraftigere elektromotor er effekten økt med 15 prosent fra 136 til 156 hestekrefter.  Rekkevidden er nå opptil 406 km. 

 

SE ALLE ARTIKLER