HOPP TIL INNHOLDET

Nye Peugeot E-2008 SUV

Oppgraderes kraftig på alle de viktigste punktene

Nye Peugeot E-2008 SUV

Oppgraderes kraftig på alle de viktigste punktene

Den kompakte SUVen Peugeot E-2008, får nå oppdatert design,
splitter ny motor, større batteri og 406 kilometer rekkevidde.

 

I Europa har Peugeot 2008 vært en bestselger i SUV B-segment i over tre år. Så langt er det produsert 700.000 av modellen og hele 75.000 av disse er elbiler. Om lag 7.000 E-2008 har funnet veien til Norge!

 

-          E-2008 SUV har vært en suksess i Norge, og det norske markedet har tatt over ni prosent av fabrikkens produksjon! Det er ikke ofte vårt hjemmemarked kan vise til noe i denne størrelsesorden i internasjonal bilbransje, sier Rune Hensel, merkesjef for Peugeot hos Bertel O. Steen

 

Nå blir E-2008 SUV fornyet på de aller viktigste punktene for det norske markedet. Det betyr at både design, teknologi og rekkevidde får en grundig gjennomgang.

 

-          Vi ser frem til å lansere denne bilen i en såpass oppgradert versjon. Peugeot viser igjen at facelifter ikke bare handler om lykter og lister, men også motor, batteri, teknologi og ikke minst utseende. Med disse oppgraderingene forblir E-2008 en høyaktuell kompakt-suv for norske familier, fortsetter, Rune Hensel.

 

Ny og sterkere motor

Motoren i E-2008 SUV yter nå 156 hestekrefter, en oppgang på 20 hestekrefter.

 

Batteriet øker fra 50 til 54 kWt. Dette sammen med et lavt forbruk gjør at rekkevidden øker fra 345 til 406 kilometer (WLTP ved blandet kjøring).

 

E-2008 SUV vil fortsatt komme med to typer ombordladere, 7,4 kW og 11 kW. En hurtiglader med minst 100 kW effekt vil gi en anslått ladetid fra 20 til 80 prosent på 30 minutter.

Ny og sterkere motor

Motoren i E-2008 SUV yter nå 156 hestekrefter, en oppgang på 20 hestekrefter.

 

Batteriet øker fra 50 til 54 kWt. Dette sammen med et lavt forbruk gjør at rekkevidden øker fra 345 til 406 kilometer (WLTP ved blandet kjøring).

 

E-2008 SUV vil fortsatt komme med to typer ombordladere, 7,4 kW og 11 kW. En hurtiglader med minst 100 kW effekt vil gi en anslått ladetid fra 20 til 80 prosent på 30 minutter.

Infotainment

Peugeots unike i-Cockpit videreføres i nye E-2008. i-Cockpit kjennetegnes av et forholdsvis kompakt og sportslig ratt og at det digitale instrumentpanelet er plassert i øyehøyde rett over rattet. Skjermen på ti tommer har et nytt design, og på GT-versjonene har den 3D-visning. Skjermens farger, utførelse og oppsett kan justeres helt etter sjåførens egne preferanser.

 

Alle E-2008-modeller leveres nå med en 10-tommers skjerm i midtkonsollen som standard. Den kan brukes til å styre radio- og telefonfunksjoner, PEUGEOT i-Connect og PEUGEOT i-Connect Advanced. Under skjermen er pianotastene beholdt for rask tilgang til nøkkelfunksjoner.

 

Det er intuitivt å bruke systemet med flere vinduer som styres av snarveier og Widgets. Man kan sveipe både opp og ned og høyre og venstre. Et trykk på skjermen med tre fingre tar deg «hjem».

 

Peugeot i-Connect tilbyr full trådløs tilkobling med Apple CarPlay eller Android Auto. Peugeot i-Connect Advanced gir tilgang til TomTom tilkoblet navigasjon som oppdaterer seg «over the air» (OTA).

 

MyPeugeot-appen kommer også med nye funksjoner. Den har digitalt servicehefte, kjørerute kan legges inn i appen før turen starter, for så å bli overført til bilen automatisk, og man kan for eksempel planlegge lading på ledige stasjoner langs den ruta som er lagt inn i navigasjonen.

 

Siden Peugeot i-Connect og Peugeot i-Connect Advanced nå er trådløse, er ladeffekten på bilens ladeplate for mobil tredoblet til 15 watt.

 

Design

E-2008 SUV får en helt ny lyssignatur og blir den andre Peugeotmodellen, etter 508, som får dette. Den nye signaturen kjennetegnes av tre vertikale lysklør som er felt inn i de blanke sorte innsatsene i støtfangeren. Kombinasjonen skaper en tøft utseende som passer godt på en SUV.

 

Det samme utrykket finner man bak. De nye LED-baklysene med de karakteristiske tre klørne er ikke til å ta feil av. I motsetning til foran er de her mer horisontale, har doble lameller, og de skal skape et inntrykk av at bilene er bredere.

Design

E-2008 SUV får en helt ny lyssignatur og blir den andre Peugeotmodellen, etter 508, som får dette. Den nye signaturen kjennetegnes av tre vertikale lysklør som er felt inn i de blanke sorte innsatsene i støtfangeren. Kombinasjonen skaper en tøft utseende som passer godt på en SUV.

 

Det samme utrykket finner man bak. De nye LED-baklysene med de karakteristiske tre klørne er ikke til å ta feil av. I motsetning til foran er de her mer horisontale, har doble lameller, og de skal skape et inntrykk av at bilene er bredere.

Farger

Den moderne grå Selenium er ny for E-2008 SUV og ble valgt som lanseringsfarge. I tillegg kommer en ny hvitfarge som heter hvit Okenite. Denne hvitfargen har et innslag av blågrå fargetoner. GT-versjonen leveres med sort tak og sorte speilhus, uavhengig av fargevalg på karosseriet.

 

E-2008 blir tilgjengelig i seks karosserifarger: grå Selenium, grå Artense, hvit Okenite, sort Perlemor, rød Elixir og blå Vertigo.

 

Oppgraderingen omfatter også nye felger. E-2008 SUV leveres både med 16-, 17- og 18-tommers felger, avhengig av modell.

 

Nye E-2008 SUV kommer til Norge i august/september.