Peugeot E-3008 får svevende skjerm
Peugeot tar nok et spennende skritt mot full elektrifisering. Nye E-3008 blir den første modellen som blir utstyrt med en helt ny tolkning av i-Cockpit, nemlig Panoramic i-Cockpit.
Modellen kommer på det norske markedet med linjer som en fastback, akkurat som 408, men denne gangen som SUV.
Peugeot tar nok et spennende skritt mot full elektrifisering. Nye E-3008 blir den første modellen som blir utstyrt med en helt ny tolkning av i-Cockpit, nemlig Panoramic i-Cockpit.
Modellen kommer på det norske markedet med linjer som en fastback, akkurat som 408, men denne gangen som SUV.
- Det er åpenbart at nye Peugeot E-3008 vil bli en interessant bil. Det skjønner vi bare etter å ha sett Panoramic i-Cockpit.
Vi gleder oss til å se resten av bilen også, og ikke minst å slippe dette på det norske markedet. E-3008 vil bli Peugeots viktigste elbil så langt, og ambisjonene er høye,
sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Peugeot i-Cockpit har frem til nå bestått av en head-up skjerm i synsfeltet og en berøringsskjerm i midtkonsollen. Nå er disse slått sammen til én 21-tommers skjerm. Denne strekker seg fra venstre ende av dashbordet og over midtkonsollen.
Skjermen er plassert høyt på dashbordet med usynlige fester for å skape et inntrykk av at skjermen svever. Sveveeffekten forsterkes maksimalt av et LED-lys under skjermen.
Skjermen er satt opp for optimal ergonomi, og er svakt buet mot føreren. Samtidig er den lett tilgjengelig for passasjeren på høyre side.
- Når Peugeot setter i gang med kreativiteten sin, så gjelder det å følge med. Det er opplagt at design, teknologi, materialer og opplevelser vil stå i høysetet fremover, fortsetter Rune Hensel.
Dette er den nye generasjonen Peugeot i-Cockpit. Den har en 21-tommers høyoppløselig buet panoramaskjerm som svever over dashbordet, et nytt kompakt ratt og i-Toggles. I løpet av ti år med suksess og utvikling har Peugeot i-Cockpit aldri fått en slik oppdatering.
Panoramic i-Cockpit tar seg av kjørefunksjoner, sikkerhet og underholdning og betjenes både av telefoner, via trådløse tilkoblinger, stemmestyring og programmerbare i-Toggles.
i-Toggles er individuelt trykkfølsomme knapper som kan programmeres for rask tilgang til ti av brukerens favorittfunksjoner. Dette kan for eksempel være å ringe en kontakt, starte navigasjon, justere radioen til en favorittstasjon eller stille inn ideell temperatur for klimaanlegget.
Midtkonsollen er luftig og ryddig. Dette er gjort for å skape mer tilgjengelig oppbevaringsplass for blant annet trådløs lading av smarttelefoner. Girspaken er flyttet vekk fra midt konsollen og er nå til høyre for rattet, rett ved siden av bilens start/stopp-knapp.
Det kompakte rattet har alltid vært en grunnpilar i i-Cockpit. Nå er det grundig oppgradert for å tilby enda bedre kjørefølelse og komfort. Det har selvfølgelig beholdt sin kompakte størrelse, men har fått en mer moderne design.
Peugeot i-Cockpit er produsert i ti år og finnes i 10 millioner biler.
Ny Peugeot E-3008 vil bli avduket i september.