HOPP TIL INNHOLDET

KONSEPTBILEN PEUGEOT INCEPTION: FREMTIDEN ER HER

10 minutters lesning
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her
Vi har gledet oss helt siden navnet ble offentliggjort under Paris Motor Show i oktober i fjor. Og 5. januar ble konseptbilen Peugeot Inception endelig avduket på CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas. Fremtiden er her! 
Allure: Ett spennende design

Du ser raskt at dette er en Peugeot. De karakteristiske elementene er på plass, men samtidig gjøres alt på en helt ny måte. Med Inception går Peugeot inn i en ny tidsalder. Navnets latinske opprinnelse sier mye om merkets nye retning. Inception kommer fra det latinske «inceptio», som betyr «begynnelse». Med den nye konseptbilen får vi en pekepinn på Peugeots nye designspråk. Designsjef Matthias Hossann forklarer:

 

«Peugeot er i endring, men konseptbilen Peugeot Inception er umiskjennelig en Peugeot. Den uttrykker merkets tidløshet, samtidig som den viser hvor optimistiske vi er for fremtiden. Konseptbilen Peugeot Inception introduserer helt nye kjøreopplevelser, samtidig som den er et steg på veien mot å redusere Peugeots karbonavtrykk med 70 % innen 2030. Merket kommer til å forvandle måten fremtidens biler både designes, produseres og brukes på. Designen er en viktig del av dette.»

 

Denne nye designen består av både elegante linjer og skarpere og mer geometriske former, for eksempel de horisontale skulderpartiene.

Nytt og intelligent glass

Designutfordringen for konseptbilen Peugeot Inception består av kontrasten mellom den dynamiske profilen og en kupé som er designet som en glasskapsel som strekker seg ned foran føreren og passasjeren foran.

 

Sett fra siden gjenspeiler designen fortsatt en sedan fra Peugeot, men sett fra luften fører den tankene til en fremtid med elbiler som designes på spesialutviklede plattformer. Konseptbilen Peugeot Inception viser hvordan vi kan få en flytende overgang mellom den utvendige og innvendige designen, blant annet ved hjelp av det intelligente glasset. 

De metalliske pigmentene i lakken endrer farge etter omgivelsene, og glassoverflatene er laget av NARIMA®-glass (en prosess som først ble brukt av NASA i produksjonen av visir til astronauthjelmer), slik at de kan absorbere varme og UV-stråler.
De metalliske pigmentene i lakken endrer farge etter omgivelsene, og glassoverflatene er laget av NARIMA®-glass (en prosess som først ble brukt av NASA i produksjonen av visir til astronauthjelmer), slik at de kan absorbere varme og UV-stråler.
En velkjent signatur med tre klør 
En velkjent signatur med tre klør 
Hekken på konseptbilen Peugeot Inception gjenspeiler den nye fronten. De tre løveklørne med to lag glass ser ut som de strekker seg inn i bilen og skaper en unik effekt. 

 

The stern of the PEUGEOT INCEPTION CONCEPT, which reflects the new front-end signature, has been given a very high-tech treatment, with the three claws seeming to enter the car infinitely, thanks to the two layers of glass, creating a truly magical effect. 
Grillen med tre tynne, horisontale linjer er laget i ett stykke glass som beskytter den opplyste Peugeot-logoen med 3D-effekt. Også her finner vi lyssignaturen med tre klør. I tillegg er det felt inn en skjerm som kalles Tech Bar, i dørene, slik at det kan vises meldinger til omverdenen.
Grillen med tre tynne, horisontale linjer er laget i ett stykke glass som beskytter den opplyste Peugeot-logoen med 3D-effekt. Også her finner vi lyssignaturen med tre klør. I tillegg er det felt inn en skjerm som kalles Tech Bar, i dørene, slik at det kan vises meldinger til omverdenen.
De aerodynamiske hjulene har  bremsekalipere som er dekket av speilglass, og tekstildetaljer som fremhever den aerodynamiske designen. De gjenspeiler glassdelene i nye Hypersquare i-Cockpit® og konseptbilens front og hekk. 
De aerodynamiske hjulene har  bremsekalipere som er dekket av speilglass, og tekstildetaljer som fremhever den aerodynamiske designen. De gjenspeiler glassdelene i nye Hypersquare i-Cockpit® og konseptbilens front og hekk. 
Ytelser som en superbil

Konseptbilen Peugeot Inception er basert på en av Stellantis-konsernets fire fremtidige elbilplattformer. De nye plattformene lanseres fra og med 2023, og de kommer til å revolusjonere Peugeot. STLA Large-plattformen, som konseptbilen Peugeot Inception er basert på, er designet som en lav (1,34 m) og effektiv fem meter lang sedan. 

Den helelektriske konseptbilen Peugeot Inception har 800 V-teknologi og et batteri på 100 kWh som gir bilen en rekkevidde på 800 km på én lading. Forbruket er bare 12,5 kWh per 100 km, og batteriet kan lades med 30 km på ett minutt eller 150 km på fem minutter.

 

Konseptbilen Peugeot Inception har to kompakte elmotorer – én foran og én bak. Det gir firehjulsdrift og suveren kontroll ved dynamisk kjøring. Den totale effekten er rundt 680 hk (500 kW). Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder.

En ny opplevelse
En ny opplevelse

Konseptbilen Peugeot Inception er laget for helt nye kjøreopplevelser. 

Interiøret er utviklet gjennom avansert forskning, og de tradisjonelle svarte flatene er erstattet av glass og materialer med nøytrale metalliske nyanser. 

Konseptbilen Peugeot Inception er laget for helt nye kjøreopplevelser. 

Interiøret er utviklet gjennom avansert forskning, og de tradisjonelle svarte flatene er erstattet av glass og materialer med nøytrale metalliske nyanser. 

Hypersquare, Halo Cluster og en moderne i-Cockpit®
Hypersquare, Halo Cluster og en moderne i-Cockpit®
Fra og med 2025 erstatter Peugeot rattet med en kontroller som kalles Hypersquare. Det er en styremodul formet som en skjerm med fire fordypninger som føreren holder i. Inne i fordypningene er det kontrollere som betjenes med tommelen. Betjeningen kan sammenlignes med måten vi bruker smarttelefonen på, så det hele skjer intuitivt og uten å gå på bekostning av sikkerheten. Halo Cluster er en mobil, rund skjerm som er plassert over styremodulen. Dashbordet, tverrdrageren og torpedoveggen er fjernet. Det gir uhindret sikt ut av bilen og en mer engasjerende kjøreopplevelse.
Fra og med 2025 erstatter Peugeot rattet med en kontroller som kalles Hypersquare. Det er en styremodul formet som en skjerm med fire fordypninger som føreren holder i. Inne i fordypningene er det kontrollere som betjenes med tommelen. Betjeningen kan sammenlignes med måten vi bruker smarttelefonen på, så det hele skjer intuitivt og uten å gå på bekostning av sikkerheten. Halo Cluster er en mobil, rund skjerm som er plassert over styremodulen. Dashbordet, tverrdrageren og torpedoveggen er fjernet. Det gir uhindret sikt ut av bilen og en mer engasjerende kjøreopplevelse.
Revolusjonerende Steer-by-Wire
Før denne konseptbilen ble utviklet, testet og integrerte Peugeot Steer-by-Wire-teknologi i prototyper for å utvikle den, og for å forbedre både kjøreopplevelsen, sikkerheten og påliteligheten. Den fysiske rattstammen er fjernet for å gjøre plass til den nye teknologien.
Unikt Comfort Fit-sete
Unikt Comfort Fit-sete
Comfort Fit er et sete som tilpasser seg personen som sitter i det. Setene og gulvet er trukket i 100 % resirkulert polyesterfløyel med metallisk overflate som endrer seg med lyset. Setene har også justerbare skulderstøtter. Setetrekkene kan resirkuleres og består av oppblåsbare lommer som er hentet fra konvensjonelle seter.
Comfort Fit er et sete som tilpasser seg personen som sitter i det. Setene og gulvet er trukket i 100 % resirkulert polyesterfløyel med metallisk overflate som endrer seg med lyset. Setene har også justerbare skulderstøtter. Setetrekkene kan resirkuleres og består av oppblåsbare lommer som er hentet fra konvensjonelle seter.
Avansert hifi-anlegg fra Focal 
Avansert hifi-anlegg fra Focal 
Lyd forsterker opplevelsen, og konseptbilen Peugeot Inception har et avansert hifi-anlegg fra Focal, som er et fransk selskap som har spesialisert seg på hifi-lyd. Den skreddersydde plasseringen sørger for at lyden fordeles optimalt i kupeen.
Lyd forsterker opplevelsen, og konseptbilen Peugeot Inception har et avansert hifi-anlegg fra Focal, som er et fransk selskap som har spesialisert seg på hifi-lyd. Den skreddersydde plasseringen sørger for at lyden fordeles optimalt i kupeen.

Konseptbilen Peugeot Inception er et utstillingsvindu for hvordan selskapet skal redusere karbonavtrykket med mer enn 50 % innen 2030 og sikre netto nullutslipp innen 2038. I tillegg er målet at de fleste av innovasjonene fra konseptbilen Peugeot Inception skal brukes i serieproduserte biler innen 2025. 

Se videoen for å finne ut hvordan konseptbilen Peugeot Inception ble til.

Konseptbilen Peugeot Inception er et utstillingsvindu for hvordan selskapet skal redusere karbonavtrykket med mer enn 50 % innen 2030 og sikre netto nullutslipp innen 2038. I tillegg er målet at de fleste av innovasjonene fra konseptbilen Peugeot Inception skal brukes i serieproduserte biler innen 2025. 

Se videoen for å finne ut hvordan konseptbilen Peugeot Inception ble til

SE ALLE ARTIKLER