Prisen er klar for nye Peugeot E-308
- Peugeot 308 er på vei i elektrisk versjon – E-308: - nå utvider Peugeot elbilmulighetene ytterligere med topputstyrt E-308 GT,
sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
- Seter i skinn/Alcantara
- Full LED Matrix adaptivt frontlyssystem med fjernlysassistent
- Peugeot i-Connect Advanced 4G med navigasjon og «over the air» oppdateringer
- 10-tommers berøringsskjerm i midtkonsoll
- Trådløs CarPlay eller Android Auto
- 10-tommers 3D head-up instrumentpanel
- Adaptiv cruisekontroll Stop&go
- Parkeringssensorer foran og bak med 180° ryggekamera
- Proximity Keyless (nøkkelfri inngang og start)
- 18-tommers aluminiumsfelger
- Vi ser frem til å få denne bilen til Norge. En ferdig utstyrt E-308 GT gjør det enkelt for de som ønsker seg en ny og spennende elbil.
E-308 GT tilbyr en unik kombinasjon av et høyt utstyrsnivå, design, kjøreglede og lavt forbruk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
E-308 er svært energieffektiv og kan kjøres med et forbruk på 12,7 kWt per 100 km.
Peugeot E-308 blir utstyrt med splitter ny motor som yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter dreiemoment. Utvekslingen i girboksen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket. Batteriet er nytt med en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt. Det er også større enn på dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt og netto 51 kWt.
Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er en ting, men i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret.
Bilen er også gjort så lett som mulig og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter. Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP (varierer med modell og utstyrsnivå).
- Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk.
I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, avslutter Rune Hensel.
Kjøreglede er viktig. Peugeot har skapt en unik førerplass som går under navnet i-Cockpit. I-Cockpit ble lansert for ti år siden og har utviklet seg gradvis gjennom mange modeller. E-308 får i-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers berøringsskjerm i midtkonsollen.
Nye Peugeot E-308 bygges vil være på markedet høsten 2023.