HOPP TIL INNHOLDET
Peugeot blir fullelektrisk

Peugeot utvider elbilprogrammet med både E-308 og E-308 SW

Peugeot 308 har markert seg med kjøreglede, design og som den første bilen med den nye logoen til Peugeot. Nå toppes utvalget med de Norgesaktuelle variantene E-308 og E-308 SW.

De elektriske variantene av 308 vil visuelt være veldig like hybridene, men vil likevel skille seg ut med blant annet nye 18-tommers felger.

 

Peugeot's E-LION PROJECT: På vei mot en helt elektrisk fremtid
  • I 2023 vil alle Peugeot-modeller bli elektrifisert
  • I 2025 vil alle Peugeot-modeller finnes i en elektrisk versjon
  • I 2030 vil alle Peugeot-modeller solgt i Europa være elektriske

 

Prosjektet heter E-LION PROJECT, Peugeots vei mot kun helelektriske biler. Prosjektet er en grunnleggende filosofi, og er en tilnærming basert på fem E’er:

 

  1. Ecosystem: produkter og tjenester basert på STLA teknologi
  2. Experience: en total kundeopplevelse basert på alle tilgjengelige tjenester
  3. Electric: et komplett produktutvalg som er 100 prosent elektrisk i 2025
  4. Efficiency: maksimal ytelse og lavest mulig forbruk (12,5 kWt/100 km for e-208)
  5. Environment: en forpliktelse om å være karbonnøytrale i 2038

5 nye elektriske biler de neste to årene

Dette er E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 og E-5008.

 

E-3008 vil bli vist i sin helhet i andre halvår 2023. Denne vil komme med tre motorvarianter, inkludert en modell med to motorer og firehjulsdrift. E-3008 vil bli den første bilen som lanseres på en av de nye plattformene til Stellantis, STLA-medium (det finnes fire av denne: STLA-small, STLA-medium, STLA-large og STLA-frame)

 

Rekkevidden på E-3008 vil strekke seg mot 700 kilometer.

E-5008 vil lanseres kort tid etter E-3008

Peugeots design for elektriske biler baserer seg på nye teknologiske plattformer fra Stellantis.

 

  • Dette gir muligheter for nye proposjoner og økt fleksibilitet
  • Et helt nytt designspråk
  • Nyutviklet interiør med tanke på både plass og funksjoner
  • Ny styreteknologi som Hypersquare "drive by wire", vist på Peugeot Inception, hvor bilen kan styres uten ratt.

 

Stellantis teknologiplattformer, som STLA-brain, bilens datahjerne, STLA-smartcockpit, koblingen mellom deg og bilen, og STLA-autodrive, fremtidens selvkjøring, vil gjøre Peugeot til en total teknologisk opplevelse.

Samarbeidet med verdensledende aktører som Amazon og Foxconn sikrer at teknologien leveres på høyeste nivå.

Lengre levetid for elbiler

Peugeot regner med at en elbil vil ha en mye lengre levetid i fremtiden – opptil 20-25 år. Det vil bli mulig resirkulere og pusse opp enkelte deler av bilen for lengst mulig levetid. Det skal for eksempel være enkelt å erstatte setetrekk og andre overflater slik bilen kan oppleves som ny når den skifter eier.