HOPP TIL INNHOLDET
5 minutter lesning
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her

EN FARGE BLIR TIL HOS PEUGEOT

Fargen – enten den er diskré, intens eller klassisk – spiller en viktig rolle når man skal kjøpe bil. Det sies til og med at den kan gjenspeile kjøperens personlighet. Hos Peugeot er fargen er en integrert del av designen. Akkurat som et kostyme fremhever skuespillerne i en film, fremhever fargen bilens design samtidig som den er et uttrykk for merkets posisjonering.  

 

Intervju med Marion Zandomeneghi (farge- og materialdesigner hos Peugeot / karosserifargeekspert) og Etienne Jannin (produktansvarlig for farger og materialer).  

Hva motiverer dere til å skape en ny farge, og hvor henter dere inspirasjon?  

 

Marion Zandomeneghi: En ny farge blir som oftest til i forbindelse med lanseringen av en ny bil. Tanken er at fargen skal assosieres med en bestemt modell. Deretter blir den valgte fargen brukt til kommunikasjon og markedsføring. Hvert trinn i prosessen er et resultat av en felles innsats mellom produktavdelingen, designavdelingen og teknisk avdeling. Teamene er hele tiden på utkikk etter trender innenfor bilindustrien, men også innenfor produktdesign, møbler, arkitektur og mote og i stadig større grad innenfor den digitale kulturen.  

Hva er de viktigste trinnene i prosessen med å skape en farge?  

 

Etienne Jannin: Oppdragsteksten beskriver intensjonene med hensyn til merkets og produktets synlighet og ekspressivitet. Det handler om hvilke budskap fargen skal formidle, og hvordan den skal supplere eller stå til resten av fargeutvalget.  

 

Marion Zandomeneghi: Når vi får oppdraget, vet vi ennå ingenting om bilens profil. De første skissene får vi nemlig først senere. Vi går alltid bredt ut og starter med et stort fargespekter. 

Prosessen består av milepæler der vi presenterer ulike alternativer for de ulike avdelingene som er berørt. Alternativene vi foreslår, innskrenkes så gradvis helt til det endelige valget tas etter at vi har gjennomført kundetester. Mot slutten av prosessen blir fargen testet ut på en modell i redusert størrelse – og i fullskala størrelse om nødvendig.

 

Samtidig eksperimenterer vi i samarbeid med lakkererne. De gjennomfører tester i lakkeringsboksen for å komme så nær det ønskede resultatet som mulig. Deretter samarbeider vi med industripartnerne våre slik at vi kan bruke fargen i stor skala, for ingenting slår ekte vare!

 

Hvordan ble den siste fargen, Obsession Blue, til nye 408 til?

 

Marion Zandomeneghi: Nye 408 har en markant og nyskapende profil. Den representerer noe helt nytt hos oss. Obsession Blue er også nyskapende – det er en dikroitisk farge. Det betyr at fargen endrer seg etter lyset. Vi ønsket oss en blåfarge som har ulike bølgelengder fra ulike vinkler. 

 

I lyset trer de uventede nyansene turkis og grønn frem. I skyggen dukker det opp røde nyanser. Dette gjenspeiler fargene vi finner i naturen, for eksempel på sommerfuglvinger. Vi hadde aldri brukt dikroitisk farge på en serieprodusert bil før, men vi hadde allerede gjort det på konseptbiler som Peugeot Instinct. Og det var fargen på den bilen som var inspirasjonen bak Obsession Blue til nye 408. Det var en komplisert prosess. Vi måtte komme frem til det rette kompromisset. Utfordringen var å bevare den elegante og tekniske fremtoningen uten å gå for langt.  

Hvordan setter dere navn på en farge?  

 

Etienne Jannin: Når vi utvikler en farge, prøver vi å komme på et navn som er stemningsskapende. Ideelt sett dukker navnet opp på utviklingsstadiet. Av og til skjer det senere, det vil si i undersøkelses- og valideringsprosessen som går ut på å kontrollere at navnet følger leksikalske og juridiske regler.

 

Hos Peugeot har vi et mål om å bli mer systematiske når det gjelder navn. Navnet på farger som er attraktive og skaper en overraskende effekt, med et solid teknisk element, uttrykker for eksempel begeistring og overraskelse: Elixir Red, Vertigo Blue eller Obsession Blue. 

Det er én bil vi begynner å se flere og flere av på veiene, nemlig nye 308. Kan dere fortelle oss mer om Olivine Green? 

 

Marion Zandomeneghi: På forhånd hadde vi lagt merke til at en ny grønn trend var i emning. Til denne modellen var vi ute etter en grønnfarge som var ekspressiv, men ikke altfor mørk. En grønnfarge som står godt til den smale formen til nye 308. Vi jobbet oss frem til resultatet ved å legge til pigmenter med gulleffekt i den grønne fargen. Når lyset treffer bilen, fremheves de gylne sjatteringene. Vi ønsket en farge som var i tråd med bilens lanseringsslagord – «Unik» – og som kunne ledsage merket på veien mot et mer eksklusivt marked. Kundetestene var svært positive og oppmuntrende, ikke minst med tanke på at grønt vanligvis ikke slår an verken hos kundene eller selskapet. 

 

Etienne Jannin: Salget av 308 i Olivine Green utgjør rundt 20 prosent av kundebestillingene, en betydelig andel for en grønn bil. Målet er nådd: Nye 308 tiltrekker seg oppmerksomhet på veiene og forfører med sin unike fremtoning.