HOPP TIL INNHOLDET

PEUGEOT i-Cockpit® HAR FYLT TI ÅR 

7 minutters lesning
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her
Et tilbakeblikk på det unike og innovative konseptet som ga helt nye kjøreopplevelser
Peugeot i-Cockpit® så først dagens lys i Peugeot 208 i 2012. For første gang ble en serieprodusert fransk bil utstyrt med en innovativ førerplass som forvandlet den tradisjonelle bildesignen. Mye forskning og utvikling førte til Peugeot i-Cockpit®, et nyskapende konsept som nå feirer ti år. Det er en passende anledning til å ta en titt på historien bak dette visjonære tilskuddet. 
En moderne og innovativ førerplass

Bertrand Rapatel, Peugeots sjef for innvendig design, har arbeidet med i-Cockpit® siden andre generasjon i 308 og 3008. Vi ba ham om å beskrive i-Cockpit® for noen som ikke har hørt om teknologien.

 

i-Cockpit® er basert på disse hovedprinsippene: 

 

– Kjøreopplevelse: Det kompakte rattet er midtpunktet i i-Cockpit®-arkitekturen. Det gir en dynamisk og mer sportslig kjøreopplevelse. Det skiller seg mye fra et tradisjonelt ratt. Det kompakte rattet gir en mye bedre kjøreopplevelse, siden man unngår store bevegelser. Det gir raskere og smidigere styring, og føreren får en mer behagelig sittestilling. 
– Sikkerhet: Vi har gått fra en sentral skjerm med instrumenter til et head-up-display som viser informasjonen i førerens synsfelt.  Det gjør at den som kjører, får med seg informasjonen uten å ta blikket fra veien. Med i-Cockpit® har du god oversikt over viktige bildata, samtidig som det er enklere å følge med på trafikkbildet. 
– Digitalt: Systemet har en stor berøringsskjerm. Den gir full oversikt over komfortinnstillingene (radio, klimaanlegg osv.), og den har brukervennlige og intuitive betjeningselementer for alt utstyr. 
– Nyskapende kupédesign: Det optimaliserte interiøret er en del av Peugeots signatur. i-Cockpit® er Peugeots førerplass for både i dag og for fremtiden.
Et identitetskonsept blir født

Jérôme Micheron, som i dag er produktsjef hos Peugeot, spilte en aktiv rolle i utviklingen av i-Cockpit®. Han forteller mer om prosjektet. 

«Da vi begynte å jobbe med i-Cockpit®, stilte vi oss disse spørsmålene: Hvordan kan vi tilby nye opplevelser i en Peugeot uten at den kjøres på en bane? Hvordan kan vi gi kundene en unik kjøreopplevelse og samtidig overholde nye sikkerhetsregler, for eksempel fartsgrenser?

 

Da vi hadde besvart disse spørsmålene og gjennomført flere kundeundersøkelser, begynte i-Cockpit® å ta form.»

 

Berøringsskjermen var også en viktig faktor på den nye førerplassen. Den nye teknologien skjøt fart da den første iPhone-modellen ble lansert i juni 2007. På den tiden var det skjermer i bilene, men de var passive, de hadde ikke berøringsfunksjon. Dashbordene hadde blitt for kompliserte, og vi måtte forenkle og modernisere dem. Da vi begynte å jobbe med dette, brukte vi uttrykket «å jakte på knapper».

Det var også et ønske om å endre kjørefølelsen i Peugeot. På den tiden handlet Peugeot bare om utvendig design, eleganse og ikke minst om veifølelse, presisjon og kjøreopplevelse. Bilene hadde et visst sportslig preg. Vi pleide å si: «Bak rattet i en Peugeot merker du hver stein i veien.» Det ble nesten parodisk.
Det var også et ønske om å endre kjørefølelsen i Peugeot. På den tiden handlet Peugeot bare om utvendig design, eleganse og ikke minst om veifølelse, presisjon og kjøreopplevelse. Bilene hadde et visst sportslig preg. Vi pleide å si: «Bak rattet i en Peugeot merker du hver stein i veien.» Det ble nesten parodisk.
Utviklingen av en unik design 

1. En idé blir født

 

 Teknikerne og designerne begynte å jobbe med ideene sine. Et veldig lite team jobbet med de første modellene, og vi lå foran tidsskjemaet. Det ble raskt foreslått å gjøre rattet mindre. Tidligere var rattet veldig stort, og informasjonen på instrumentpanelet måtte leses gjennom det.

Vi mente at denne plasseringen av instrumentpanelet og rattet var distraherende. Vi ønsket å forbedre sikkerheten og minimere distraksjoner. Derfor mente vi at informasjonen måtte flyttes opp. Den måtte vises i øyehøyde. Den nye plasseringen kombinert med et mindre ratt skapte en helt ny kjøreopplevelse. Vi kalte nyskapningen «head-up-instrumentpanel». Vi implementerte også en berøringsskjerm som forenklet betjeningen. Det ble starten på berøringsskjermer i Peugeot. 
Vi mente at denne plasseringen av instrumentpanelet og rattet var distraherende. Vi ønsket å forbedre sikkerheten og minimere distraksjoner. Derfor mente vi at informasjonen måtte flyttes opp. Den måtte vises i øyehøyde. Den nye plasseringen kombinert med et mindre ratt skapte en helt ny kjøreopplevelse. Vi kalte nyskapningen «head-up-instrumentpanel». Vi implementerte også en berøringsskjerm som forenklet betjeningen. Det ble starten på berøringsskjermer i Peugeot. 

2. Fra idé til virkelighet

 

“ Merket tok en stor risiko ved å velge et konsept som var både nyskapende og helt nytt, siden masseproduksjon krever store volumer.  Derfor måtte vi dokumentere at kundene likte det. Vi inviterte franske og tyske kunder til å prøve det ut på en lukket bane. De kjørte først en bil med tradisjonelt ratt og instrumentpanel, og deretter kjørte de en prototype med nytt ratt og instrumentpanel. 

Det viste seg at vi ikke tok feil.  Vi fikk svært gode tilbakemeldinger fra de forskjellige kundene og aldersgruppene. De yngre kundene satte pris på sportsligheten, og de eldre kundene kommenterte brukervennligheten og de moderne løsningene. Ingen hadde problemer med det mindre rattet. Vi mente at vi hadde laget noe som var helt unikt. Det var på dette tidspunktet vi ble overbevist om at dette var den riktige veien å gå. 
Det viste seg at vi ikke tok feil.  Vi fikk svært gode tilbakemeldinger fra de forskjellige kundene og aldersgruppene. De yngre kundene satte pris på sportsligheten, og de eldre kundene kommenterte brukervennligheten og de moderne løsningene. Ingen hadde problemer med det mindre rattet. Vi mente at vi hadde laget noe som var helt unikt. Det var på dette tidspunktet vi ble overbevist om at dette var den riktige veien å gå. 
Hva med fremtiden? 
Bertrand Rapatel: «i-Cockpit® skal alltid være intuitiv, dynamisk og unik. Det er ett av målene våre. Den typen arkitektur som ble innført med i-Cockpit®, kommer til å spre seg og bli en standard i biler. Peugeot var først ute med dette, så det er opp til oss å fortsette å utvikle enda flere innovasjoner, slik at vi fortsatt kan være i forkant. Vi må stadig fornye oss. Men i-Cockpit® kommer til å være med oss lenge.»
SE ALLE ARTIKLER