HOPP TIL INNHOLDET
7 minutters lesing
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her

PEUGEOT OG FOCAL: ET SAMARBEID PREGET AV KUNNSKAP OG LIDENSKAP

Peugeot og Focal har samarbeidet siden 2014 for å sikre at lyden i serieproduserte biler er perfekt for både føreren og passasjerene. I 2015 lanserte Peugeot Fractal-konseptet, lydinstallasjonen 9.1.2 og en lyddesign som ble utviklet i samarbeid med Focal. 
Lydingeniører fra det velkjente franske hifi-selskapet Focal samarbeider med Peugeots kupédesignere. Éric Dejou, som er designer og ansvarlig for i-Cockpit-strategien hos Peugeot Design, og Guillaume Buisson-Descombes, som er ansvarlig for produsentrelasjoner hos Focal, røper noen hemmeligheter om lydanlegget i bilene fra Peugeot. 

Dere er begge spesialister på lyd. Kan dere fortelle litt om det? 

Guillaume Buisson-Descombes: «Som musiker og lidenskapelig opptatt av lyd og musikk, er jeg glad å i ‘finjustere’ lyd. Etter ti år i bransjen begynte jeg hos Focal i 2019, der jeg jobbet med å utvikle høyttalere for ettermarkedet. For noen måneder siden fikk jeg ansvaret for produsentrelasjoner. Det inkluderer implementering av hifi-prosjekter for bilprodusenter, blant annet for Stellantis-konsernet – som er vår største kunde og partner, så det handler om mer enn bare en kunderelasjon.»
Éric Dejou: «Før jeg begynte hos Peugeot, var jeg musiker – og det er jeg fortsatt. Jeg jobber som kupédesigner hos Peugeot, nærmere bestemt med i-Cockpit-strategien. Rollen min er å skape gode opplevelser, for eksempel ved å organisere kupeen og skape en atmosfære ved hjelp av virkemidler som materialer, lys, musikk og lyd.»
Fortell hvordan dere utvikler lydanlegg for nye biler

Trinn 1: Skape en lydopplevelse 

Guillaume Buisson-Descombes: «Når en ny bil skal utvikles, involveres vi helt fra starten av for å – sammen med produktteamene – bestemme hvilket lydanlegg den skal utstyres med.

I motsetning til andre merker som for eksempel retter seg mot et eldre publikum ved å skape en mer komfortabel lytteopplevelse, er Peugeots lydopplevelse mer tilpasset de nye bilenes design og image. Vi forsøker å uttrykke dette i form av identitet og lydsignatur.»

 

Éric Dejou: «Det du ikke hører, er også viktig. Stillhet skaper også rytme og forbedrer det vi lytter til. Hos Focal er jobben vår å skape lydopplevelsen og utvikle komponentene som skal formidle lyden, innenfor de tekniske rammene.»

 

Guillaume Buisson-Descombes: «Vi har ikke som mål å lage en nøytral opplevelse. Det skal ikke være som i et lydstudio. Slik kjennetegnes lydsignaturen hos Focal:

– Bassen forsterkes, slik at de lave frekvensene blir tydelige, men kontrollerte og komfortable. 

– Stemmer og enkelte instrumenter fremheves. 

– De høyeste frekvensene skaper romfølelse og fremhever de forskjellige instrumentene. Alt dette forbedrer lyden.

Disse grunnprinsippene tilpasses bilen. For eksempel har Peugeot 308 et avansert hifi-anlegg fra Focal med ti høyttalere, en basshøyttaler og forsterker.  Høyttalerne har Focal-teknologi som gir god og presis lyd. Dette lydanlegget brukes ikke i andre biler. Men de andre bilene har den samme lydidentiteten. En Peugeot høres alltid ut som en Peugeot.»

Éric Dejou: «Bilen er et av de beste stedene å lytte til musikk. Du er ofte alene i den, slik at du kan bruke tiden til å lytte. Det gir en førsteklasses lytteopplevelse. Det handler om å skape en unik atmosfære. Stemmene til de som snakker i bilen, er også en viktig faktor – hvordan lyden sirkulerer, hvordan den reflekteres fra vinduene og lignende er også noe vi fokuserer på.»

Trinn 2: Designe, utvikle og teste høyttalere

Guillaume Buisson-Descombes: «Når du velger Focal, velger du samtidig 40 års lyderfaring. Bilens høyttalere er basert på eksklusiv teknologi fra Focal. Vi samarbeider med Stellantis, som har ansvaret for å implementere høyttalerne. Utviklingen og produksjonen er det Focal som har ansvaret for.»

 

Éric Dejou: «Hifi handler om komponentene som lager lyden. Lyd oppleves med mange sanser. Lyden er målet, men passasjerenes opplevelse avhenger også av det som skjer rundt dem, for eksempel når de justerer volumet eller bassnivået eller ser rytmen på en skjerm. På den måten kan man ta eierskap over opplevelsen, og vi sørger for at den kan tilpasses fritt. Det er det aller viktigste.»

Trinn 3: Lydanlegget i bilen

Guillaume Buisson-Descombes: «Det er veldig utfordrende å lage lydanlegg i biler, siden motorstøyen og kjørestøyen fører til vibrasjoner. Det er også begrenset plass i bilen, og derfor må høyttalerne plasseres der det er plass, og på en så diskret måte som mulig. Det tekniske samarbeidet med Stellantis er helt avgjørende for at høyttalerne skal fungere optimalt. Derfor har vi ekstra stort fokus på isoleringen. Vi kan også bruke laminert glass for å unngå aerodynamisk støy og isolere kupeen ytterligere. Dette er en teknisk løsning som brukes i de mest eksklusive bilene.»

 

Éric Dejou: «Høyttalerne må sitte godt fast. For eksempel må vi sørge for at dørene er stive nok. Vi må også ta hensyn til det visuelle. Kupeen skal være som et blankt lerret. Vi må for eksempel plassere komponentene slik at de ikke tar opp plass i bagasjerommet. Vi finner alltid den beste løsningen uten å gå på akkord med resten av kupeen. Du skal ikke bare lytte til musikk, du skal også kjøre. Den balansen varierer fra bil til bil, siden ingen kunder er like.»

Trinn 4: Ferdigstilling

Guillaume Buisson-Descombes: «Når bilen er klar for salg, bruker vi et par uker på å utvikle lydsignaturen. Før vi godkjenner bilen, kontrollerer vi alle prosessene, og vi ber også om eventuelle endringer. De forskjellige komponentene må fordeles på riktig måte. Elementene i musikken må justeres helt perfekt.  Til denne prosessen bruker vi spesialutviklede instrumenter, men ikke minst ørene våre. Vi sitter i bilene og lytter til mye musikk. Musikk som vi kjenner godt fra før, og som kommer fra gode opptak, slik at vi kan kontrollere at lydanlegget fungerer som det skal. Etter en lang dag har jeg også opplevd at favorittmusikken min og opplevelsen av den har vekket så sterke følelser i meg at jeg har sittet med tårer i øynene.»
Éric Dejou: «Musikk har alltid vært veldig viktig for oss. Vi er ikke mennesker som bare liker å kjøre bil. Vi ser alltid etter måter å forbedre lydopplevelsen i bilene på, slik at kundene får en god opplevelse. Vi tar utgangspunkt i et musikkstykke eller en stemme for å sikre at lytteopplevelsen vi har skapt, vekker følelser. Jeg har opplevd å lytte til musikk jeg kjenner godt fra før, og plutselig oppdaget ting jeg ikke har lagt merke til tidligere. Det vekker virkelig følelser.» 
SE ALLE ARTIKLER