HOPP TIL INNHOLDET
8 minutter lesning
Ønsker du motta våre nyhetsbrev? Meld deg på her

MED BILFOTOGRAFENS BLIKK: EN FAGPERSONS ERFARINGER OG RÅD

William Crozes har vært bilfotograf i mange år. Han jobber for Continental Agency, som Peugeot har samarbeidet med i flere kampanjer. William gikk med på å dele erfaringene sine med oss. Han kom også med noen råd som du kan følge hvis du vil lykkes med dine egne bilbilder. 

Hva er spesielt med bilfotografering? 

Det som er spesielt med å fotografere biler, er at du skal få frem det beste ved et objekt som det er svært komplisert å vise frem. Det er et objekt som både er reflekterende og transparent med glassflater, og som i tillegg består av krom, børstet aluminium, mørke materialer som dekk, refleksjoner gjennom lykter og lys, osv. Kort sagt er alle de materialene som er aller vanskeligst å fotografere, brakt sammen i ett objekt! 

En annen ting som er spesielt med denne jobben, er at du må ha forståelse for forventningene til de ulike partnerne som du samarbeider med. Dette er ikke alltid så enkelt, for visjonene og forventningene kan av og til være forskjellige i kommunikasjons-, markedsførings- og designteamene. Fotografen må kunne posisjonere seg som en «dirigent» for å oppfylle alle behovene.

 

Det er viktig å merke seg at bilfotografering er teamarbeid. Fotografen samarbeider tett med produksjonsselskapene. Ekspertisen til disse selskapene kombineres med fotografens ekspertise. Det er helt avgjørende for å komme i mål med et prosjekt, fordi logistikkutfordringene er så store (bilene skal av og til transporteres til den andre siden av jorda, man er prisgitt været, osv.).  

En oppdragstekst for en reklamekampanje inneholder en rekke krav og spesifikasjoner. Hvor stort rom er det for fotografens kreativitet? 

Kundens oppdragstekst antyder hvilken atmosfære de ønsker, for eksempel tørre, grønne, nordiske, regnfulle eller til og med snødekte omgivelser, og så er det opp til oss å foreslå en destinasjon eller en lokasjon. I de senere årene har kravene endret seg. Tidligere var det nok å plassere bilen i et vakkert landskap og fremheve designen. I dag ønsker bilprodusentene også å plassere bilen i et urbant miljø, med alle komplikasjonene dette medfører når det gjelder konfidensialitet. De kan også etterspørre arkitektoniske omgivelser. De vil for eksempel at bilen skal være plassert i private omgivelser, som utenfor et vakkert arkitekttegnet hus. Å finne gode lokasjoner er derfor en stadig viktigere del av arbeidet vårt. 

 

I tillegg blir vi ofte bedt om å ta med karakterer – en mann, en kvinne eller også en hel familie – for å forankre bilen i det virkelige liv. 

Hvordan velger du omgivelsene til fotoshooten? 

Det er den samme prosessen som innenfor filmindustrien. Et rekognoseringsteam gjør det første valget, og så kommer vi inn for å foreta det vi kaller en andre screening med tanke på det endelige valget. Når vi har funnet lokasjoner som oppfyller kundens ønsker, og som er i tråd med budsjettet, kontakter vi lokale produksjonsselskaper som i første omgang sender oss bilder av lokasjonene. Disse bildene er tatt av deres egne fotografer og arkivert i bildebanker. 

 

De ulike forslagene sendes til kunden. Når valget er snevret inn, sender vi en lokal representant til de valgte omgivelsene. Det er viktig å kontrollere at lokasjonen fortsatt kan brukes til den planlagte fotoshooten. Dette er ikke alltid tilfellet, for av og til har det vært byggearbeider der, vegetasjonen har forandret seg, eller stedet er renovert. Noen ganger ber kunden om andre forslag. Teamet vårt drar først når vi er enige om en lokasjon med kunden. Først da sjekker vi ut lokasjonen selv. 

Hvilke av endringene som har funnet sted siden du begynte å jobbe som bilfotograf, har vært mest avgjørende? 

Det er mange, men jeg vil si at det er to endringer som har revolusjonert fotograferingen: retusjering og 3D.

 

Når det gjelder retusjeringen, kombinerer vi elementer fra flere bilder til ett bilde («composite» på engelsk). Da endrer vi originalen for å forbedre den eller rense den for uønskede objekter, for eksempel en søppelfylling eller noe annet som forstyrrer.

 

3D er også en viktig faktor i utviklingen av faget. Vi begynner med å fotografere omgivelsene, og deretter integrerer vi bilen i 3D. Det er flere grunner til at vi gjør det slik: 

– Bilene er ikke alltid klare i tide.  

– Du slipper logistikken som av og til kan være utfordrende. I dag kan et lite team fotografere bakgrunner på den andre siden av jorda uten at vi må transportere bilene. 

– Du trenger ikke bekymre deg for skiftende værforhold. 

– Kreativiteten øker: Takket være 3D kan biler plasseres der det ville ha vært umulig eller altfor dyrt å fotografere i virkeligheten.  

Hvilke prosjekter har du jobbet på med Peugeot? Hvilket har gjort størst inntrykk på deg? 

Jeg har vært med på flere Peugeot-kampanjer: Peugeot e-Partner og e-Rifter, Peugeot 508 PSE og løpsbilen 9X8. 

 

 

Den som har gjort størst inntrykk, gjaldt Peugeot 508 PSE. Først av alt var den lang: Den varte i hele tolv dager. I tillegg fant den sted under nedstengningen, så det var komplisert for produksjonen. Hotellene var stengt, de åpnet bare for oss ... Og ikke minst fotograferte vi i fjellet! Vi kjørte langs Col de la Bonette, en vei som ligger ca. 2800 moh. i de franske Alpene. Det er den høyeste fjellovergangen i Europa, og forholdene var veldig vanskelige. Det hadde falt over 50 cm med snø, og det var iskaldt, men samholdet i gruppen var fantastisk. Det var en utrolig atmosfære! 

Hvilke råd vil du gi noen som ønsker å ta vakre bilder av bilen sin og legge dem ut i sosiale medier?

Først og fremst må du prøve å forstå hvorfor bilen er designet som den er: Hva var designerens hensikt, og hva er bilens sterkeste punkter?

 

For det andre må du respektere bilens harmoni. Du bør dessuten unngå overdreven vidvinkelfotografering, som ofte brukes på smarttelefoner, da det forvrenger bildet av bilen for mye.

 

En annen viktig ting er å være på høyde med bilen. Du må slutte å fotografere i ansiktshøyde. 

Endelig er det en grunnleggende regel som gjelder ved all fotografering: Du får det beste naturlige lyset rett før soloppgang og rett etter solnedgang. 
Oppdag flere artikler