NØKKELORD:
Peugeot & Moi,
Personbilar,
Peugeot,
Produit & Design,
News
En annen ting som er spesielt med denne jobben, er at du må ha forståelse for forventningene til de ulike partnerne som du samarbeider med. Dette er ikke alltid så enkelt, for visjonene og forventningene kan av og til være forskjellige i kommunikasjons-, markedsførings- og designteamene. Fotografen må kunne posisjonere seg som en «dirigent» for å oppfylle alle behovene.
Det er viktig å merke seg at bilfotografering er teamarbeid. Fotografen samarbeider tett med produksjonsselskapene. Ekspertisen til disse selskapene kombineres med fotografens ekspertise. Det er helt avgjørende for å komme i mål med et prosjekt, fordi logistikkutfordringene er så store (bilene skal av og til transporteres til den andre siden av jorda, man er prisgitt været, osv.).
Kundens oppdragstekst antyder hvilken atmosfære de ønsker, for eksempel tørre, grønne, nordiske, regnfulle eller til og med snødekte omgivelser, og så er det opp til oss å foreslå en destinasjon eller en lokasjon. I de senere årene har kravene endret seg. Tidligere var det nok å plassere bilen i et vakkert landskap og fremheve designen. I dag ønsker bilprodusentene også å plassere bilen i et urbant miljø, med alle komplikasjonene dette medfører når det gjelder konfidensialitet. De kan også etterspørre arkitektoniske omgivelser. De vil for eksempel at bilen skal være plassert i private omgivelser, som utenfor et vakkert arkitekttegnet hus. Å finne gode lokasjoner er derfor en stadig viktigere del av arbeidet vårt.
I tillegg blir vi ofte bedt om å ta med karakterer – en mann, en kvinne eller også en hel familie – for å forankre bilen i det virkelige liv.
Det er den samme prosessen som innenfor filmindustrien. Et rekognoseringsteam gjør det første valget, og så kommer vi inn for å foreta det vi kaller en andre screening med tanke på det endelige valget. Når vi har funnet lokasjoner som oppfyller kundens ønsker, og som er i tråd med budsjettet, kontakter vi lokale produksjonsselskaper som i første omgang sender oss bilder av lokasjonene. Disse bildene er tatt av deres egne fotografer og arkivert i bildebanker.
De ulike forslagene sendes til kunden. Når valget er snevret inn, sender vi en lokal representant til de valgte omgivelsene. Det er viktig å kontrollere at lokasjonen fortsatt kan brukes til den planlagte fotoshooten. Dette er ikke alltid tilfellet, for av og til har det vært byggearbeider der, vegetasjonen har forandret seg, eller stedet er renovert. Noen ganger ber kunden om andre forslag. Teamet vårt drar først når vi er enige om en lokasjon med kunden. Først da sjekker vi ut lokasjonen selv.
Det er mange, men jeg vil si at det er to endringer som har revolusjonert fotograferingen: retusjering og 3D.
Når det gjelder retusjeringen, kombinerer vi elementer fra flere bilder til ett bilde («composite» på engelsk). Da endrer vi originalen for å forbedre den eller rense den for uønskede objekter, for eksempel en søppelfylling eller noe annet som forstyrrer.
3D er også en viktig faktor i utviklingen av faget. Vi begynner med å fotografere omgivelsene, og deretter integrerer vi bilen i 3D. Det er flere grunner til at vi gjør det slik:
– Bilene er ikke alltid klare i tide.
– Du slipper logistikken som av og til kan være utfordrende. I dag kan et lite team fotografere bakgrunner på den andre siden av jorda uten at vi må transportere bilene.
– Du trenger ikke bekymre deg for skiftende værforhold.
– Kreativiteten øker: Takket være 3D kan biler plasseres der det ville ha vært umulig eller altfor dyrt å fotografere i virkeligheten.
Jeg har vært med på flere Peugeot-kampanjer: Peugeot e-Partner og e-Rifter, Peugeot 508 PSE og løpsbilen 9X8.
Først og fremst må du prøve å forstå hvorfor bilen er designet som den er: Hva var designerens hensikt, og hva er bilens sterkeste punkter?
For det andre må du respektere bilens harmoni. Du bør dessuten unngå overdreven vidvinkelfotografering, som ofte brukes på smarttelefoner, da det forvrenger bildet av bilen for mye.
En annen viktig ting er å være på høyde med bilen. Du må slutte å fotografere i ansiktshøyde.