ØKONOMISK KJØRING: SLIK KAN DU REDUSERE FORBRUKET
Med dagens høye strøm- og drivstoffpriser er det mange som ønsker å redusere bilutgiftene sine. Enten du kjører elbil eller en bil med forbrenningsmotor, finnes det måter å redusere forbruket på – men det gjøres ikke alltid på samme måte for de ulike drivlinjene.
Alle biler fra Peugeot, uansett drivlinje, har førerassistenter og utstyr som skal bidra til å redusere forbruket. Første bud er at du må kjenne til dette utstyret og bruke det på riktig måte for at det skal hjelpe deg å kjøre mer miljøvennlig og energiøkonomisk.
Her får du noen tips til hvordan du kan gjøre det. Vi begynner med de mest kjente.
Manglende vedlikehold kan gi opptil 25 prosent høyere forbruk.
Du bør for eksempel sjekke dekktrykket regelmessig. Hvis det er for lite luft i dekkene, øker rullemotstanden. Med riktig dekktrykk kan du spare inn opptil tre ukers forbruk i løpet av et år.
Hold god avstand til andre trafikanter. Da unngår du situasjoner der du må bråbremse og deretter gi gass igjen. Dette øker forbruket. Det samme gjelder når du kjører inn mot lyskryss og andre kryss. Bruk motorbremsen mest mulig. Det lønner seg uansett motortype.
Hvis du har en elbil eller ladbar hybrid fra Peugeot, kan du bruke regenerativ bremsing.
Du kan aktivere bremsemodus med knappen (B) i midtkonsollen. Da forsterkes motorbremseeffekten, og batteriet lades mest mulig når du bremser eller reduserer farten.
Hvis du senker farten fra 130 til 110 km/t på motorveien, bruker du opptil 25 prosent mindre drivstoff. CO2-utslippet blir også lavere.
Hvis du kjører elbil, må du huske at du får kortere rekkevidde jo fortere du kjører. Det stemmer altså ikke at du sparer tid på å kjøre i 130 km/t i stedet for 110 km/t. Når du øker hastigheten fra 110 km/t til 130 km/t, øker strømforbruket til elbilen med 30 prosent i snitt. På en kjøretur på 400 km kan det holde med én lading, slik at du unngår et ekstra stopp. Med mindre du ønsker å strekke på bena, så klart!
Bruk gjerne cruisekontroll. Da holder bilen jevn fart, samtidig som motorturtallet holdes nede.
I biler med forbrenningsmotor øker dreiemomentet med motorturtallet, mens en elektromotor leverer maksimalt dreiemoment fra start.
Med en moderat kjørestil kjører du mer miljøvennlig. Biler med forbrenningsmotor kjøres alltid rolig i gang. Smidig oppgiring til rett tid sørger for at turtallet ikke blir for høyt. Du bør unngå å komme opp i 2000 o/min med dieselmotor og 3000 o/min med bensinmotor.
Visste du at en ladbar hybrid alltid starter i elektrisk modus?
Det gir raskere akselerasjon og bedre forbikjøringsegenskaper.
Elbiler og ladbare hybrider fra Peugeot har en effektmåler som er plassert i synsfeltet ditt. Den lar deg evaluere kjørestilen din.
Effektmåleren har tre felter og viser motorens effektbehov i sanntid.
- POWER: høyt effektbehov. Markøren er i dette feltet når du kjører på en dynamisk måte som krever høy ytelse. Vær obs på at du bruker mer energi når viseren står i dette feltet.
- ECO: optimal utnyttelse av energien. I en elbil er markøren i dette feltet når bilen utnytter energien optimalt. I en ladbar hybrid er markøren i dette feltet når kjøringen fordeles optimalt mellom elektromotoren og forbrenningsmotoren.
- CHARGE: energigjenvinning. Markøren er i dette feltet når bilens hastighet reduseres.
Hvis du har en ladbar hybrid, bør du bruke elektrisk modus mest mulig og lade bilen så ofte du kan.
Ladbare hybrider styrer energiforbruket på en intelligent måte. Hybridmodusen veksler mellom de to motorene eller bruker dem samtidig, avhengig av kjøreforholdene og kjøremåten. På den måten reduseres drivstofforbruket, og energien utnyttes optimalt.
Hvis du lar bilen gå på tomgang i over 20 sekunder, bruker den mer energi enn hvis du hadde slått av motoren og startet den igjen. Det er bedre å slå av motoren når den ikke må gå.
Mange biler fra Peugeot har Stop & Start, en funksjon som slår av og starter motoren automatisk.
Når du bruker klimaanlegget, øker drivstofforbruket.
Du trenger ikke stille inn maks kjøling når det er varmt ute. En temperatur på rundt 23 °C gir et mer behagelig klima i kupeen.