HOPP TIL INNHOLDET
Panoramic i-Cockpit
4 minutter lesning
Ønsker du motta våre nyhetsbrev?
Ønsker du motta våre nyhetsbrev?

Panoramic i-Cockpit:

iøynefallende design

 

i-Cockpit-konseptet ble første gang lansert i Peugeot 208 i 2012. Siden har det begeistret over ti millioner bilførere over hele verden. Med Panoramic i-Cockpit©, som lanseres i nye E-3008, får førerplassen en helt ny utforming.

 

Vi har snakket med designteamet som fikk ansvaret for å utvikle nye Panoramic i-Cockpit©. Mange bilister er godt kjent med Peugeot i-Cockpit-konseptet, og designansvarlig for E-3008, Yann Beurel, ønsket «å gi kundene en ny opplevelse og skyve grensene enda mer. Vi ønsket å finne selve grunnessensen og redesigne konseptet uten å gi slipp på nøkkelelementer som head-up-displayet, den store midtmonterte skjermen og det kompakte rattet». Designernes ideer resulterte raskt i en nyskapende og ambisiøs plan. De ville slå sammen head-up-displayet og den midtmonterte skjermen til en stor 21-tommers HD-skjerm som ser ut som den svever foran føreren. En skikkelig designbragd i bilverdenen.

Panoramic i-Cockpit:

iøynefallende design

 

i-Cockpit-konseptet ble første gang lansert i Peugeot 208 i 2012. Siden har det begeistret over ti millioner bilførere over hele verden. Med Panoramic i-Cockpit©, som lanseres i nye E-3008, får førerplassen en helt ny utforming.

 

Vi har snakket med designteamet som fikk ansvaret for å utvikle nye Panoramic i-Cockpit©. Mange bilister er godt kjent med Peugeot i-Cockpit-konseptet, og designansvarlig for E-3008, Yann Beurel, ønsket «å gi kundene en ny opplevelse og skyve grensene enda mer. Vi ønsket å finne selve grunnessensen og redesigne konseptet uten å gi slipp på nøkkelelementer som head-up-displayet, den store midtmonterte skjermen og det kompakte rattet». Designernes ideer resulterte raskt i en nyskapende og ambisiøs plan. De ville slå sammen head-up-displayet og den midtmonterte skjermen til en stor 21-tommers HD-skjerm som ser ut som den svever foran føreren. En skikkelig designbragd i bilverdenen.

En spenstig idé med store utfordringer

 

«Skjermen ser kanskje enkel ut, men den var en stor utfordring», fortsetter Yann Beurel. Kollegaen Didier Aufort, som er ansvarlig for interiørdesignen i nye E-3008, forklarer: «Vi brukte ekstremt lette og stive materialer, som magnesium. Det måtte til for å holde vekten av skjermen samtidig som den skulle sveve og for å unngå at vibrasjoner forplanter seg til skjermen og påvirker lesbarheten.» Skjermen har «førsteklasses skjermkvalitet uten refleksjoner, utmerket kontrast og dype sorttoner». Dette sammen med den smale rammen rundt skjermen gir mindre belastning for øynene, god oversikt og førsteklasses kjøreglede. Didier Aufort sier avslutningsvis: «Alle teamene ble utfordret og leverte. Ingeniørene ble overrasket da vi presenterte planen vår, men alle var enige om at dette var veien å gå.»

En spenstig idé med store utfordringer

 

«Skjermen ser kanskje enkel ut, men den var en stor utfordring», fortsetter Yann Beurel. Kollegaen Didier Aufort, som er ansvarlig for interiørdesignen i nye E-3008, forklarer: «Vi brukte ekstremt lette og stive materialer, som magnesium. Det måtte til for å holde vekten av skjermen samtidig som den skulle sveve og for å unngå at vibrasjoner forplanter seg til skjermen og påvirker lesbarheten.» Skjermen har «førsteklasses skjermkvalitet uten refleksjoner, utmerket kontrast og dype sorttoner». Dette sammen med den smale rammen rundt skjermen gir mindre belastning for øynene, god oversikt og førsteklasses kjøreglede. Didier Aufort sier avslutningsvis: «Alle teamene ble utfordret og leverte. Ingeniørene ble overrasket da vi presenterte planen vår, men alle var enige om at dette var veien å gå.»

Komfort i kupeen

 

Den buede svevende skjermen på 21 tommer og fraværet av knapper på øvre del av dashbordet i Panoramic i-Cockpit© gir kupeen et teknologisk preg. Men designerne Yann Beurel og Didier Aufort har også tatt grep for å skape en varm og innbydende atmosfære i kupeen: «Vi hentet inspirasjon fra møbelbransjen, særlig når det gjelder tekstiler. Det ser du blant annet på dashbordet som er trukket i stoff i hele bredden.» Forsetepassasjeren er heller ikke glemt: «Passasjerplassen er romslig, luftig og komfortabel. Utformingen av midtkonsollen gir god oppbevaringsplass på passasjersiden. Passasjeren kan fremdeles fysisk betjene midtskjermen, men også bruke en egen app til å styre ulike funksjoner som klimaanlegg og radio.»

Komfort i kupeen

 

Den buede svevende skjermen på 21 tommer og fraværet av knapper på øvre del av dashbordet i Panoramic i-Cockpit© gir kupeen et teknologisk preg. Men designerne Yann Beurel og Didier Aufort har også tatt grep for å skape en varm og innbydende atmosfære i kupeen: «Vi hentet inspirasjon fra møbelbransjen, særlig når det gjelder tekstiler. Det ser du blant annet på dashbordet som er trukket i stoff i hele bredden.» Forsetepassasjeren er heller ikke glemt: «Passasjerplassen er romslig, luftig og komfortabel. Utformingen av midtkonsollen gir god oppbevaringsplass på passasjersiden. Passasjeren kan fremdeles fysisk betjene midtskjermen, men også bruke en egen app til å styre ulike funksjoner som klimaanlegg og radio.»

Teamarbeid i særklasse

 

Etter måneder med hardt arbeid fikk Yann Beurel og teamet endelig se resultatet: «Det var et magisk øyeblikk å se Panoramic i-Cockpit© for første gang. Å endelig få se det vi hadde jobbet så intenst med i mange måneder. Det er først når du ser sluttresultatet at du kan si til deg selv at det var verdt strevet underveis. Noen ganger føltes det som vi hadde helt urimelige designideer, men i ettertid viser det seg at det var det som måtte til for å få ønsket resultat. Det var en enormt utfordrende prosess, men det var det som motiverte oss hver dag til å skyve grensene. Nå ser vi at det som virket usannsynlig eller kanskje til og med umulig, faktisk er mulig, og at det er verdt det.»

Teamarbeid i særklasse

 

Etter måneder med hardt arbeid fikk Yann Beurel og teamet endelig se resultatet: «Det var et magisk øyeblikk å se Panoramic i-Cockpit© for første gang. Å endelig få se det vi hadde jobbet så intenst med i mange måneder. Det er først når du ser sluttresultatet at du kan si til deg selv at det var verdt strevet underveis. Noen ganger føltes det som vi hadde helt urimelige designideer, men i ettertid viser det seg at det var det som måtte til for å få ønsket resultat. Det var en enormt utfordrende prosess, men det var det som motiverte oss hver dag til å skyve grensene. Nå ser vi at det som virket usannsynlig eller kanskje til og med umulig, faktisk er mulig, og at det er verdt det.»