HOPP TIL INNHOLDET
200 ÅR MED INNOVASJON

INNOVASJONER FRA MERKET PEUGEOT

 

INNOVASJONER FRA MERKET PEUGEOT

PEUGEOT har alltid lagt vekt på forskning og utvikling, og vi har alltid tilpasset oss kundenes behov og vært tidlig ute med nyheter. Innovasjon er viktigere enn noensinne for at vi skal lykkes med bilene og motorene våre.

 

1890

FØRSTE BENSINDREVNE BIL MED DAIMLER-MOTOR

Armand Peugeot gikk over fra damp til bensin og produserte PEUGEOTs første bensindrevne bil med fire hjul, som ble kalt type 2. Den ble drevet av en Daimler-motor.

1929 

201 LANSERES

Dette var den første bilen som hadde nummer med null i midten. Den var også den første bilen i verden som ble serieprodusert med uavhengig hjuloppheng foran (1931). Suksessen den gjorde, hjalp PEUGEOT å komme seg gjennom den økonomiske krisen på slutten av 1920-tallet.

1934

FØRSTE BIL MED KALESJE: 401 ECLIPSE

401, 402 og 601 ble også produsert med denne funksjonen, og senere 206, 207, 307, 308 CC (patentert Paulin-system)

1936

DE FØRSTE DIESELMOTORENE PRODUSERES PÅ SOCHAUX-FABRIKKEN (HL50)

PEUGEOT begynte å produsere dieselmotorer i 1928, og nå ble dieselmotoren HL50 lansert. Den ble montert i alle varebiler fra PEUGEOT og i 402 sedan. Produksjonen ble stanset i 1939 på grunn av andre verdenskrig.

1941

PRODUKSJON AV VLV, EN LITEN ELEKTRISK BIL

Den lille elbilen VLV (Véhicule Léger Électrique) ble produsert i 377 eksemplarer som en løsning på rasjoneringen av drivstoff. Senere satte 106 Electric internasjonal salgsrekord for nullutslippsbiler.

1955

403 LANSERES OG FØRSTE SAMARBEID MED PININFARINA

PEUGEOT 403 var den første franske bilen med dieselmotor som ble satt i serieproduksjon. I 1959 ble den den første bilen i verden som var utstyrt med vifte med elektromagnetisk kobling (PEUGEOT-patent).

1965

204 LANSERES

204 var PEUGEOTs første forhjulsdrevne bil, utstyrt med motor i lettmetall med overliggende kamaksel, tverrstilt girkasse, uavhengig hjuloppheng både foran og bak samt skivebremser foran.

1967

VERDENS MINSTE DIESELMOTOR I ALUMINIUM LANSERES

Fra 1973 ble den brukt i alle sedaner fra PEUGEOT.

1998

HDi-DIESELMOTORER PRESENTERES

HDi-dieselmotorene ble introdusert i 406. Common-rail-systemet førte til økt ytelse, lavere drivstofforbruk og utslipp av færre avgasser.

 

BlueHDi-teknologien har blitt testet og brukt i PEUGEOTs SUV-modeller siden 2013. Denne teknologien reduserer NOx-utslippet med opptil 90 prosent og utslippet av finpartikler med 99,9 prosent.  

2000

PEUGEOT lanserer verdens første partikkelfilter (PF) på 607.

2011

PEUGEOT VAR OGSÅ FØRST UTE MED FULLHYBRID 4 I 3008.

Modellen ga en reduksjon i drivstofforbruket på 35 prosent, et CO2-utslipp på 99 g og hadde utslippsfri kjøremodus.

2015-2016

ÅRETS MOTOR I 1–1,4-LITERSKLASSEN

En jury av internasjonale journalister kåret en 1,2-liters 3-sylindret PureTech-turbobensinmotor, utviklet av PSA Group, til årets motor i 1–1,4-litersklassen i 2015 og 2016 på den 17. og 18. utgaven av «International Engine of the Year Awards» i Stuttgart.