HOPP TIL INNHOLDET
PEUGEOT SPORT

PEUGEOT SPORT

 

PEUGEOT SPORT

Lidenskap for biler og et utpreget konkurranseinstinkt har gjort PEUGEOT til det merket det er i dag, og de mange seirene til PEUGEOTs løpsbiler har bidratt til merkets popularitet og salgssuksess.

 

1895

PEUGEOT VINNER DET FØRSTE BILLØPET MED TIDTAKING

PEUGEOT type 7 vant rallyet Paris-Bordeaux-Paris. De tre bilene fra PEUGEOT som sto på startstreken, var blant de fire beste i mål. Michelin bidro også til suksessen. PEUGEOT-bilene var nemlig utstyrt med de første luftfylte dekkene fra dekkprodusenten.

1913-1919

L76 VINNER DIEPPE OG INDIANAPOLIS GRAND PRIX 

Den revolusjonerende L76-serien (og de ulike versjonene av den) vant Frankrikes Grand Prix i 1912–1913, Indianapolis 500 og US Grand Prix i 1913, 1916 og 1919.

1937-1938

402 DARL'MAT VINNER 2-LITERSKLASSEN I LE MANS

302 og 402 Darl'mat imponerte i 24-timersløpet Le Mans.

I 1938 endte teamet De Cortanze/Contet på femteplass totalt og på førsteplass i 2-litersklassen.

1963-1968

404 TAR SEIEREN I EAST AFRICAN SAFARI RALLY

PEUGEOT 404 tok sammenlagtseieren i East African Safari Rally fem ganger, og var på pallen fire ganger til i sin klasse (1963, 1966, 1967 og 1968).

1974-1978

FEM SEIRE TIL 504 SEDAN

PEUGEOT 504 sedan og 504 V6 coupé vant Rally Bandama og Rally Marokko to ganger (1975 og 1976) og Safari Rally og Rally Côte d'Ivoire i 1978.

1985-1986

205 T16 VINNER VERDENSMESTERSKAPET I RALLY

Med Jean Todt som teammanager hadde lynraske 205 Turbo 16 en imponerende seiersrekke (verdensmestertittel i konstruktør- og førermesterskapet). Den er en ekte PEUGEOT-legende.

1987-1988

205 T16 VINNER PARIS-DAKAR TO GANGER

Folk lot seg inspirere av dette, og salget av 205 skjøt i taket. Dette hjalp PEUGEOT ut av den økonomiske nedturen selskapet var i på denne tiden.

1989-1990

405 T16 KJØRT AV ARI VATANEN MED NY REKORD PÅ PIKES PEAK

Etter to seire og nye rekorder i Pikes Peak-rallyet vant 405 T16 Paris-Dakar i både 1989 og 1990.

1991-1993 905 tar for seg på banen

905 TAR FOR SEG PÅ BANEN

905 tok tre seire i 1990 og fem i 1992, inkludert 24-timersløpet Le Mans, og tok i tillegg verdensmestertittelen. Suksessen fortsatte i 1993 med en historisk trippelseier på Le Mans med 905 på første-, andre- og tredjeplass.

2007-2008

908 TAR FØRSTEPLASS PÅ SPA (BELGIA) OG ROAD ATLANTA (USA)

908 Turbo Diesel FAP gjorde det bra i langdistanseløp med andreplass i 24-timersløpet Le Mans i 2007 og 2008.

2009-2011

I 2009 tok 908 en dobbeltseier i Le Mans Series, og i 2011 endte den opp med andre-, tredje-, fjerde- og femteplass pluss seier i Le Mans Series.

2013

PEUGEOT SETTER NY REKORD PÅ PIKES PEAK

PEUGEOT knuste Pikes Peak-rekorden med 208 T16 Pikes Peak og Sébastien Loeb, som har vunnet verdensmesterskapet i rally ni ganger. Rekordtiden til Loeb på 8 minutter 13,878 sekunder står fortsatt.

2015

PEUGEOT GJØR COMEBACK I ØRKENRALLY

Etter det første løpet i Sør-Amerika kjørte Stéphane Peterhansel og Cyril Despres i PEUGEOT 2008 DKR inn til henholdsvis første- og andreplass i China Silk Road Rally.

2015

208 WRX, VERDENSMESTER I RALLYCROSS

Team Peugeot-Hansen vant FIA rallycross-VM for lag.

2016

2008 DKR JAKTER FLERE RALLY-SEIRE

Bare ett år etter at PEUGEOT begynte med ørkenrally igjen, vant de Dakar Rally med Peterhansel/Cottret, teamet som har vunnet i dette rallyet flest ganger. Seks måneder senere vinner lagkameratene deres, Cyril Despres / David Castera Silk Way Rally fra Moskva til Beijing.

2016

SÉBASTIEN LOEB KJØRER FOR PEUGEOT

Etter en imponerende debut i Team PEUGEOT Total i Dakar (med fire etappeseire) begynte Sébastien LOEB å kjøre rallycross i Team PEUGEOT-Hansen samme år. PEUGEOT tok andreplassen i konstruktørmesterskapet med 208 WRX.

2017

DET STORE ÅRET TIL 3008

Bare ett år etter at PEUGEOT begynte med ørkenrally igjen, vant de Dakar Rally med Peterhansel/Cottret, teamet som har vunnet i dette rallyet flest ganger. Seks måneder senere vinner lagkameratene deres, Cyril Despres / David Castera Silk Way Rally fra Moskva til Beijing.