HOPP TIL INNHOLDET
PÅ TO HJUL

PÅ TO HJUL

 

PÅ TO HJUL

Drevet av lidenskap og innovasjonskraft har PEUGEOT også blitt en ledende produsent av sykler og motorsykler, både for konkurranser og privat bruk. Det gjør PEUGEOT til en av de få produsentene som har et stort utvalg av modeller på 2, 3 og 4 hjul.

 

1886

SERIEPRODUSERTE SYKLER OG TREHJULSSYKLER LANSERES

Armand Peugeot var drivkraften bak de første to- og trehjulssyklene fra PEUGEOT. Etter testing med Grand Bi ble de første kjededrevne syklene satt i serieproduksjon i Beaulieu.

1901 Den første PEUGEOT-motorsykkelen på 1,5 hk lanseres

DEN FØRSTE MOTORSYKKELEN PÅ 1,5 HK FRA PEUGEOT

Etter lanseringen av den første motoriserte trehjulssykkelen i 1898, presenterte PEUGEOT sin første motorsykkel med 198 cm3 og 1,5 hk.

1934

500, 350 OG 175 cm3 MOTORSYKLER OG 100 cm3 MOPEDER LANSERES

Mellom 1901 og 1939 presenterte PEUGEOT 61 modeller med 100–745 cm3.

I 1934 satte modellen P515 (495 cm3) hele ni verdensrekorder, inkludert en gjennomsnittshastighet på utrolige 118 km/t i et 3000 km langt løp.

1952

P176 VINNER MOTORSYKKELLØPENE BOL D'OR OG LE MANS

PEUGEOT tilbød nå mopeder og motorsykler med 100 til 250 cm3.

1955

SCOOTEREN S55 LANSERES

PEUGEOT startet produksjonen av scooterne S55 og S57 med en design som minnet om 4-hjulingen 203.

1974

MODELLSERIENE P103 OG P104 SETTER SALGSREKORDER

Modellseriene P103 og P104 setter salgrekorder på mopedmarkedet (opptil 50 cm3), der PEUGEOT har vært ledende siden 1949.

1982

SC- OG SX-SERIEN LANSERES

Scootere kom på moten igjen og dermed lanserte PEUGEOT modellseriene SC og SX. De var de første scooterne med plastkarosseri.

1983

PY10 – DEN FØRSTE SYKKELEN MED KARBONRAMME

PY10 FC hadde karbonramme og revolusjonerte dermed racersykkelmarkedet. Den slo an hos både profesjonelle og amatører.

1984

VTT1 – DEN FØRSTE TERRENGSYKKELEN PÅ MARKEDET I FRANKRIKE

PEUGEOT forutså kundenes ønsker og lanserte den første terrengsykkelen i Frankrike.

1992

SAMARBEID MED CYCLEUROPE

I første omgang sto Cycleurope for produksjon og markedsføring. Etter hvert ble selskapet også eiere av produksjonsanleggene.

2006

SATELIS, PEUGEOTS FØRSTE STORE SCOOTER MED 125 CM3 LANSERES

Etter suksessen med Elystar, PEUGEOTs første scooter med 125 cm3 og ABS som standardutstyr, lanserte merket scooterne Satelis og Geopolis GT, som begge hadde design inspirert av bilindustrien.

2009

SYKKELEN A2B

PEUGEOTs første elsykkel lanseres som en del av en større mobilitetsstrategi.

2015

MAHINDRA BLIR MED PÅ LAGET

PSA solgte 51 prosent av selskapet PEUGEOT Scooter til den indiske produsenten Mahindra. PEUGEOT beholdt en andel på 49 prosent og retten til å bruke varemerket. Dette samarbeidet la til rette for nye internasjonale forbindelser og nye produkter.

2016

PÅ TUR MED DJANGO, 60 ÅR SENERE

Som en hyllest til Serge Graciums og Michel Vaslins kjøretur fra Ho Chi Minh-byen til Paris på PEUGEOT S57 i 1956, kjørte to eventyrere den samme strekningen motsatt vei på Django-scootere.

2017

e-KICK OG eF01: INNOVATIVE MOBILITETSLØSNINGER

Siden det stadig blir vanskeligere å komme seg til sentrum av mange storbyer, lanserte PEUGEOT i 2017, som det første bilmerket, nye fleksible mobilitetsløsninger. Den elektriske sparkesykkelen e-Kick og den sammenleggbare elsykkelen eF01 er et supplement til de nyeste bilmodellene og gjør det enklere å forflytte seg i bysentre.