ELEKTRISK MOBILITET FRA PEUGEOT
Fordelene med å kjøre elektrisk
GODE KJØREOPPLEVELSER
Elektrisk drevne biler kjører jevnt og smidig og akselerer raskt på grunn av fullt dreiemoment fra start.
I byen bidrar den stillegående elektromotoren til å redusere støyforurensningen. Dette skaper også ro for både for fører og passasjerer.
Med den ergonomiske førerplassen PEUGEOT i-Cockpit® kjører du enklere og mer intuitivt, med økt komfort og sikkerhet. Systemet består av:
- Kompakt multifunksjonsratt
- Berøringsskjerm med stemmestyrt 3D-navigasjon
- Vippebrytere for rask og intuitiv tilgang til ulike komfortfunksjoner
- Head-up-instrumenter, slik at du kan holde øynene på veien
Våre miljøforpliktelser
Utslipp
Livsløpsanalyse LCA :
Ifølge en undersøkelse gjort av organisasjonen Transport & Environment (T&E) slipper en elbil slipper ut 50 % mindre CO2 i løpet av hele livssyklusen, sammenlignet med en gjennomsnittlig europeisk forbrenningsbil.
Elbiler slipper ikke ut CO2 eller andre forurensende gasser under kjøring.
Elbilers karbonavtrykk avhenger av hvordan strømmen produseres, men også av CO2-utslippene knyttet til produksjon av batteriet.
Produksjon av elbiler og batterier
Dette består batteriet i en elbil av:
- Litiumionbatterier inneholder ikke sjeldne jordarter.
- Stål, aluminium og plast er de tre hovedkomponentene.
PEUGEOT krever av sine råvareleverandører at de:
- Sørger for at disse materialene leveres på en ansvarlig måte.
- Leverer en detaljert beskrivelse av materialene som brukes og deres kilder, for visse produkter.
Peugeot har siden 2012 resirkulert batteriene som brukes i elbilene og de ladbare hybridene. Vi samarbeider med flere spesialiserte partnere for å optimalisere batterienes levetid Litiumion (Li-ion) og nikkelmetallhydrid (NiMh) .
For eksempel ble vår partner i Frankrike tildelt sølvmedaljen av organisasjonen ECOVADIS for sin innsats innen CSR Corporate Social Responsibility. CSR er bedriftenes samfunnsansvar for en bærekraftig utvikling for håndteringen av batterier etter endt levetid.
Stellantis-gruppen er aktivt involvert på dette kompetanseområdet over hele verden. Målet er å inngå samarbeid med flere partnere for å forlenge batterienes levetid, ved hjelp av reparasjon, resirkulering og ombruk.
Peugeot-ONF Forest Carbon Sink project
PEUGEOT-ONF Forest Carbon Sink-prosjektet ble startet av PEUGEOT i 1998. Målet med prosjektet er å forstå dynamikken i restitueringen av tropiske skoger og deres rolle i absorbering og lagring av drivhusgasser.
Prosjektet er lokalisert i den nordvestlige delen av Mato Grosso i Brasil, hvor det strekker seg over et landområde på over 100 000 mål, inkludert mer enn 70 000 mål bevart skog i Amazonas og 20 000 mål tidligere beitemark. Siden 1999 har det blitt plantet mer enn 2,5 millioner trær, hovedsakelig arter som er hjemmehørende her, på disse svekkede områdene, og skogen har blitt restituert.